מערך התנסות למנהל להובלת שינוי בבית הספר

Size: px
Start display at page:

Download "מערך התנסות למנהל להובלת שינוי בבית הספר"

Transcription

1 ד"ר שחף גל, תני כ"ץ, יגאל יעקובזון, ד"ר שולמית פישר מבנה המערך הגדרת הצורך בשינוי בהשתנות בניית צוות מוביל-שינוי הגדרת השינוי ומיקודו תכנון תהליך השינוי הובלת תהליך השינוי מיסוד ההשתנות ביבליוגרפיה קישורים

2 2 מערך התנסות למנהל להובלת שינוי בבית הספר מטרת המערך סיוע ממוקד למנהל ולצוות המוביל בבית הספר בייזום שינויים, בהיערכות לקראתם ובהובלתם במרחב הבית ספרי. כל זאת כחלק מתהליך מתמשך של הטמעת חזון מחד גיסא ושל התאמה לסביבה - הפנימית והחיצונית - המשתנה מאידך גיסא. המערך מאפשר למנהל ליצור תכנית עבודה מסודרת וייעודית ליישום תהליכי שינוי ממוקדים, אגב התנסות ולמידה מעצם העשייה. הכלים נועדו ליצור מעטפת המשכללת והמארגנת את מהלך השינוי לדרך עבודה שיטתית ויסודית, כדי להעלות את סיכוייו של השינוי להתממש ולהגביר את הלמידה כהיערכות ליישום שינויים בעתיד. קווים מנחים מנהל בית הספר עוסק כל העת בשינוי בית הספר ובשיפורו. תפיסה מתמשכת של השתנות, כחלק מהטמעת חזון )שינוי מכוון ומנוהל( וכחלק מהתאמה לסביבה המשתנה. במילים אחרות: השינוי הנוכחי הוא חלק מהשינוי הקודם או הנוסף שמתרחש בבית הספר וכבר מוביל לשינוי הבא. דרך הובלת השינוי היא חלק מהשינוי עצמו! לאופן הובלת השינוי הנוכחי יש השלכות על אופן הובלת השינויים בבית הספר בכלל ועל התרבות הבית ספרית בפרט. למידה תוך כדי עשייה והערכת העשייה הן חלק בלתי נפרד מהובלת השינוי.

3 3 מבנה המערך השלבים תוצרים מפת דרכים - רצף פעולות כלי עבודה הגדרת הצורך בשינוי ובהשתנות מיפוי ראשוני של הקשרים בין תופעות נצפות )סימפטומים( לבין סיבות השורש לתופעות מיקוד ראשוני אך קונקרטי של התחומים שבהם נדרש שינוי תיקוף הצורך בשינוי באמצעות כמה גורמים בעלי עניין: למשל תלמידים, מורים, הורים, פיקוח וקהילה יצירה ראשונית של תחושת הדחיפות לשינוי מיפוי ההתרחשות בסביבה - או חיבור לעצמי שיחות לא פורמליות עם מגוון גורמים מעגלי תיקוף - מאינטואיציה למיפוי שיטתי. שיחות פורמליות, כגון: קבוצות מיקוד טבלה לריכוז מידע: הסיפורים, השמועות, פרטי מידע... רפלקסיה: הבחנה בין מה שראיתם לבין מה שחשבתם או שהרגשתם ריכוז הסוגיות המרכזיות, המחייבות התייחסות מעמיקה טבלה: מה הכי מטריד אתכם? ממיפוי למיקוד: מיקוד סוגיות ותחומים מרכזיים ריכוז אינטואיטיבי: ממי אפשר ללמוד על שינוי דומה? מה למדתם משינויים קודמים בבית הספר שרלוונטי לשינוי הנוכחי? מה יכולות להיות התרומות או ההשלכות הרלוונטיות של השינוי על תחומים נוספים? טיפ: כיצד מתעדפים? טבלה: מיקוד סוגיות ותחומים מרכזיים טבלה: בחירת אנשי צוות - מועמדים, שיקולים ועוד... Coalition of Authority Power and Influence - CAPI בניית צוות מוביל-שינוי מיפוי ומינוי של אנשי מפתח רלוונטיים המוכנים לקחת חלק פעיל בצוות הובלת השינוי מפה: הכינו רשימת גורמים רלוונטיים לפי בעלי עניין )תלמידים, מורים, הורים, פיקוח, אנשי ציבור, רשות מקומית וקהילה( בחרו מוביל שינוי טיפ: הרכבת צוות כהזדמנות מתן תוקף ציבורי לבחירה הוצאת כתבי מינוי לאנשי הצוות יידוע ותקשור טבלת יידוע: ריכוז הגורמים ליידוע - גורמי פנים וגורמי חוץ הגדרת השינוי ומיקודו מיקוד השינוי; תיחום השינוי; מדדי הצלחה וכישלון. בניית צוות השינוי וגיבושו. השקעת אנרגיה והבעת מחויבות לתהליך. מיקוד השינוי. טיפ: רמות של שינוי - מעלה ראשונה ומעלה שנייה. עצם הדג טיפ: הבדל בראיית עתיד של בעלי עניין לעומת צוות השינוי. טיפ: היתרון של לא לדעת. הכנת תכולת שינוי פרסום תכולת השינוי בפורומים רלוונטיים וקבלת משוב. טבלת תכולת השינוי וסיבות השורש לתופעות טיפ: חשיבה תוצאתית. מיסוד עבודת הצוות: חוזה עבודה )השקעה, תדירות, חלוקת תפקידים וכדומה( טיפ: המחשת מחויבות אישית בעזרת פעולה סמלית.

4 4 השלבים תוצרים מפת דרכים - רצף פעולות כלי עבודה תכנון תהליך השינוי תכנית פעולה מפורטת, הכוללת שלבים, תפקידים ותיאום בין שלבים גיבוש רעיון מארגן התמקדות בדרכי פעולה מועדפות בכל אחד מערוצי השינוי ניסוח הרעיון המארגן כלי למיפוי שדה הכוחות כלי לתעדוף הפתרונות האפשריים: חשיבות מול ישימות גיבוש תכנית מפורטת לכל אחד מערוצי השינוי וסנכרון בין השלבים טבלת כוחות ומשימות - גאנט טיפ - יעילות ואפקטיבית: יותר בשביל פחות טיפ: גאנט פעולה הובלת תהליך השינוי הוצאת התכנית מן הכוח אל הפועל תכנון תהליך התנעת השינוי התנעת השינוי טיפ: מיקום המנהל בשטח ביצוע על פי שלבי התכנית טיפ: בכל שינוי יש )גם אם לכאורה( מרוויחים ומפסידים תכנון ניצחונות קטנים בקרה תוך כדי ביצוע טיפ: שינוי והשתנות בקרה תוך כדי תהליך הערכת השינוי טיפ: מעגלי למידה מיסוד ההשתנות רשימת פעולות מערכתיות המבטיחות מיסוד לצורך שיפור מתמשך לאורך זמן רשימת תובנות ולקחים לייזום השינוי הבא תכנון תהליך המיסוד ניהול מיסוד השינוי תכנון מהלך של תחקיר ביצוע תחקיר והפקת לקחים תכנון וביצוע תחקיר טיפ: מבנה התחקור

5 5 הגדרת הצורך בשינוי ובהשתנות תוצרים מיפוי ראשוני של הקשרים בין תופעות נצפות )סימפטומים( לבין סיבות השורש לתופעות. מיקוד ראשוני אך קונקרטי של התחומים שבהם נדרש השינוי. תיקוף הצורך בשינוי מכמה גורמים בעלי עניין, דוגמת: תלמידים, מורים, הורים, פיקוח וקהילה. יצירה ראשונית של תחושת הדחיפות לשינוי. מפת דרכים - רצף הפעולות מיפוי ההתרחשות בסביבה - או חיבור לעצמי! מעגלי תיקוף - מאינטואיציה למיפוי שיטתי ממיפוי למיקוד: מיקוד סוגיות ותחומים מרכזיים וסיכום יעדי השינוי. מיפוי ההתרחשות בסביבה - או חיבור לעצמי! שנים קודם שכינו חוקרי ניהול את התפיסה בשם ניהול על ידי הסתובבות around( )Management by walking נראה כי מנהלי בתי ספר המציאו אותה. מרבית המנהלים מסתובבים רבות בחצר בית הספר, בכיתות, בחדר המורים, בשכונה, ברשות המקומית, במסדרון כשכולם בכיתות )או לפחות אמורים להיות...(, בטיולים או בהסעות. שוטטויות אלה מייצרות נקודות מגע והזדמנות לחוש ולהקשיב. מתוך ההקשבה עולים סיפורים, מצטבר מידע ונוצרת תחושה שקורה משהו, שיש מקום לשינוי או לשיפור. כך למשל אתם: מגלים שיש ירידה חדה בהשתתפות התלמידים בפעילות אחר הצהריים בבית הספר. מרגישים עלייה חדה במספר התלמידים המחכים לשיחת המנהל מפני שנשלחו על ידי המורים, ואתם מתחילים לחשוב שאולי זה לא מקרי. נאלצים כל בוקר בדרככם לבית הספר להיתקל במסע פרסום של בית הספר השכן בנושא תכנית אטרקטיבית מאוד בתחום שנחשב עד כה כיתרון העיקרי של בית הספר שלכם. בשיחת חולין, אפילו ביום שישי בערב עם חברים, אתם נאלצים לשמוע שבית הספר נחשב בית חרושת לציונים, ותו לא. גלשתם באקראי באתר האינטרנט של הרשות המקומית וגיליתם שבית הספר הופיע רק במקום השלישי מתוך שישה מקומות. שמעתם במקרה כי לביקור מנכ ל משרד החינוך ברשות המקומית נבחרו שני בתי ספר אחרים כמוקד להצגת החדשנות החינוכית.

6 6 וגם זה חשוב!!! בעת ההסתובבות נתקלים גם בדברים חיוביים רבים המעניקים תחושה שקורה משהו שכדאי שצריך למנף אותו. כך למשל אתם: מבחינים כי תלמידים רבים מרבים לחייך בהפסקות. נתקלים במעורבות של המורה לחינוך גופני הרבה מעבר לתפקידו, ואתם חושבים שאפשר למסד ולהרחיב את פעילותו. שומעים מבוגרי בית הספר שבית הספר תרם להם רבות בתחום מסוים ותוהים כיצד אפשר למנף את התחום הזה בעשייה הבית ספרית. מה ראית? מהם הסיפורים, השמועות, המידע שבהם נתקלתם לאחרונה ושיצרו בקרבכם תחושה שקורה פה משהו? מה חשבת ומה הרגשת? עם זאת, מנהלים גם עורכים לא מעט מפגשים פורמליים יותר, ובכללם: פגישות וישיבות צוות, הרצאות, שיחות אישיות עם הצוות, שיחות חתך עם תלמידים, אס פות הורים, ישיבות ברשות, השתלמויות. כך גם מצטבר אצלכם מידע שמעורר חשיבה. למשל: מתוך ארבעה מורים לאנגלית שניים - המרכזיים שבהם, פורשים לגמלאות. נוסף על כך בשנה הבאה מתחילה רפורמה בלימודי האנגלית ואין לכם מושג איך להתמודד עם זה. זו כבר אס פה שלישית שאתה רואים כי ההורים אינם מוכנים להתנדב לוועד ההורים בטענה שממילא אי-אפשר לשנות דבר בבית הספר. ועד ההורים אינו מתחלף, או שאינו מוכן להתפטר, ונוצרת אדישות בקרב ציבור ההורים. וגם דברים חיוביים: יש עלייה מתמשכת ברישום בנות למגמות המדעים. אתם רואים איך בבית הספר מתחילות יותר ויותר תכניות עם מודעות סביבתית, ונראה לכם כי זה עיתוי טוב להגיש מועמדות לגף הניסויי, רק שצריך לטפל בזה. שניים מתוך מאה חברי סגל ההוראה של בית הספר דורגו במיקום גבוה מאוד ברשימת המורים של המדינה. חייבים למנף שיווקית!

7 7 מתוך הפגישות, הישיבות והאס פות... מהן הסוגיות העיקריות שבהן נתקלתם לאחרונה? האם נדמה לכם כי הן מחייבות התייחסות מעמיקה יותר? ואחרונים חביבים... אתם! מאז שהגעתם לבית הספר וגיבשתם חזון או לפחות רכיבים שלו, יש דברים שאתם רוצים לשנות מפני שאתם חושבים שהם יכולים להיות אחרת. החל בדברים קטנים כמו המבנה הפיזי של מזכירות בית הספר או חלוקת התפקידים בין המזכירות, דרך הדינמיקה בחדר המורים ובמעורבות ההורים בבית הספר, וכלה בתהליכי ההוראה והלמידה. מה הכי מטריד אתכם? מהם השינויים, קטנים כגדולים, שאתם רוצים להוביל? אספו את שלוש טבלאות המידע, הן התשתית לבירור הנושאים שאותם סביר שתרצו לשנות. מעגלי תיקוף: מאינטואיציה למיפוי שיטתי עכשיו כשיש לכם תחושות, מחשבות ורעיונות, אתם רוצים לנסות ולתקף אותם, לחדד אותם, להתחקות על סיבות השורש ולשאול שאלות כמו: האם ריבוי התלמידים ליד חדר המנהל הוא מקרי, או שמדובר בתופעה? האם רק אתם מרגישים שיש בעיה בחדר המורים, או שגם אחרים שאתם מעריכים את דעתם חושבים כך? מה זה אומר שלא נבחרתם כיעד לביקור המנכ ל?

8 8 אז לפני שרצים לשנות, חשוב לנסות ולתקף את התחושות באופן יותר פורמלי ומובנה. דרכים טובות להתחיל, למשל: איתור אנשים שדעתם חשובה לכם כמנהלים וקיום שיחה קצרה אתם. קבוצת מיקוד מדגמית, למשל של מורים או של תלמידים. שיחה קצרה עם נציג של ועד הורים )כזה שלא מיד ירוץ לספר...(. שיחה עם חבר/מנהל אחר. שיחה עם יועץ ארגוני או עם מדריך אישי. מתוך המקורות שבדקתם, רשמו את האינטואיציות, את התחושות ואת ההשערות שאתם רוצים לבדוק: החליטו כיצד תבדקו אותן, הן באופן פתוח והן באופן מתוכנן: פתוח: שיחות לא פורמליות, עם האנשים הקשורים בעשייה מתוכנן: קבוצת מיקוד טיפ איך מתעדפים? מקובל להבחין בין מידת החשיבות של השינוי לבין מידת ישימותו. עדיף להתחיל במה שנתפס כחשוב ביותר אך עם זאת כישים, כלומר כניתן לשינוי בטווח נראה לעין ובכוחות פנימיים. בנושא הישימות אפשר גם להתייחס לשאלה באיזו מידה השינוי עומד בפני עצמו ואינו מותנה בשינויים רבים נוספים.

9 9 ממיפוי למיקוד: מיקוד סוגיות ותחומים מרכזיים נסחו את נושא השינוי שבחרתם להוביל: את הטריגרים: את ההשערות: מדוע חשבתם שזה חשוב? הכינו רשימה ראשונית של כיווני שינוי שעלו בראשכם:

10 10 בניית צוות מוביל שינוי ביצוע השינוי מתרחש בעזרת צוות. הדבר נכון בייחוד אם ברצונכם להחיל כמה שינויים. כמנהלים, כשאתם מצליחים להעביר משימה לשינוי לידי צוות בית ספרי, אתם מרוויחים בכמה דרכים: יותר ויותר אנשים מזדהים עמכם ופועלים בתיאום אתכם; אתם יכולים לבזר אחריות ועל ידי כך לפנות לעצמכם זמן לטיפול בנושאים חשובים נוספים או זמן לניהול; אתם יכולים לנסות ליישם כמה שינויים על ידי כמה צוותי משימה. תוצרים מיפוי ומינוי של אנשי מפתח רלוונטיים המוכנים לקחת חלק פעיל בצוות הובלת השינוי. מפת דרכים - רצף הפעולות מפה: רשימת גורמים רלוונטיים לפי בעלי עניין )תלמידים, מורים, הורים, פיקוח, אנשי ציבור, רשות מקומית, וקהילה(. בחינת הרשימה לפי מודל CAPI )ראו טיפ בנושא.)CAPI גיוס אנשי הצוות והוצאת כתבי מינוי הגדרת המוביל יידוע ותקשור: דיווח בישיבת ההנהלה, בחדר המורים או מעל דפי עלון בית הספר מיפוי השותפים המתאימים לצוות העקרונות המנחים לאיתור המשתתפים הרלוונטיים בצוות הובלת השינוי: ייצוג מתאים לבעלי העניין: כמו בכל מערכת פתוחה, תהליכי שינוי משפיעים על כל בעלי העניין, ולכן נציגותם חשובה. על פי מידת הרלוונטיות לתהליך השינוי ניתן להתאים את בעלי העניין מתוך הרשימה הזו: צוות הניהול, צוות ההוראה, צוות מינהלי, תלמידים, הורים, מערך החינוך ברשות המקומית, משרד החינוך, גורמים בקהילה, אחר. מומחיות או יכולת לתרום לתחומי השינוי: תכנון השינוי והובלתו מחייבים ידע בעולמות תוכן רלוונטיים, פסיכולוגיים ופדגוגיים. לפיכך בעלי התפקידים המייצגים עולמות ידע יידרשו ככל הנראה לצוות. בהחלט ייתכן שבמקרים רבים יידרש להשלים ידע מבחוץ, הן על ידי מינוי יועץ אקדמי או מומחה תוכן - כחבר פנימי או חיצוני - לצוות, והן על ידי חשיפת הצוות כולו לניסיונות רלוונטיים בארגונים שונים, גם כן מתוך מערכת החינוך או מחוצה לה. תרומה לתהליך הצוותי: מניסיונכם כמנהלים אתם בוודאי יודעים כי התאמתם של בעלי תפקידים שונים לצוותי שינוי אינה כרוכה רק בבירור שליטתם בעולמות התוכן. התאמתם של החברים קשורה לא פחות ביכולות האלה: ביכולתם לקחת חלק פעיל ותורם בתהליך קבוצתי של חשיבה )מחייב יכולת הקשבה ומתן מקום לחשיבה של אחרים(; ביכולתם להוסיף ממדים של חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה ; ביכולתם הקוגניטיבית והרגשית להתמודד עם התנתקות מהמצב הנוכחי ולבחון באופן פתוח ונקי דרכי פעולה ורעיונות חדשים; ביכולתם להוסיף אנרגיה חיובית בכיוון של עשייה מתוך אמונה בסיסית ביכולת לשנות ולהשתנות. תרומה מעשית לתהליך הובלת השינוי: המבחן של השינוי הוא בעשייה ולא רק בחשיבה, ולכן הכרחי לוודא כי הרכב הצוות מבטיח לא רק את איכות הרעיונות אלא, ואולי בעיקר, את מימושם! כל שינוי מחייב שילוב של מקורות סמכות, כוח והשפעה.

11 11 בחירת אנשי צוות רשמו את שמות חברי הצוות שבחרתם לשתף בתהליך השינוי: בחנו את הרשימה: "הרצה קדימה" Forward( :)Fast כעת אחרי שבחרתם את חברי הצוות ואתם רוצים לבדוק את ההרכב, נסו לערוך את התרגיל הזה: אתם מריצים את התרחיש שנה קדימה, מתיישבים לבחון את תוצרי השינוי ומנסים לבסס את הטענה שהמפתח להצלחה היה טמון בהרכב הצוות. נסו לנמק! אתם מריצים את התרחיש שנה קדימה, מתיישבים לבחון את תוצרי השינוי ומנסים לבסס את הטענה שסיבת המפתח לחוסר ההתקדמות ולפירוק הצוות נבעה משיבוץ לא נכון. נסו לנמק! השוו בין שתי רשימות הנימוקים. מה אתם לומדים מכך לגבי אנשי הצוות: מי מוסיף? מי גורע? מי חסר לצוות מיטבי? כעת אחרי שתיקפתם את הרשימה נותר להוציא כתבי מינוי כתב מינוי מהווה חוזה, כלומר מסמך מאשרר של אנשי הצוות, ושלכם כמנהלים, שאכן אתם שותפים לדרך. ברוח זו נסחו את כתבי המינוי. ולבסוף: מי מוביל את הצוות? בחירת המוביל: בית הספר הוא מערכת גדולה שמתנהלים בה תהליכים רבים מקבילים. לכן לא את כולם אתם כמנהלים צריכים להוביל. יתר על כן, לעתים זו הזדמנות לבנות את מקומו של חבר צוות הנהלת בית הספר, ולעתים זו הזדמנות לפתח חבר צוות בעל פוטנציאל השפעה עתידי.

12 12 חשוב לתת תוקף ציבורי לבחירה, באמצעים שונים - הוצאת כתב מינוי וכדומה. טיפ CAPI - COALITION OF AUTHORITY, POWER AND INFLUENCE המודל שפיתח יצחק אדיג'ס מחדד את ההבחנה בין סמכות, כוח והשפעה ומדגיש את נחיצותם כרכיבים משלימים )כקואליציה( בתהליכי הובלת שינוי ומיסודו לאורך זמן. סמכות :)Authority( גורמים בצוות שיכולים לקבל החלטה ו"לחתוך" מה לעשות ומה לא לעשות בתחומים הרלוונטיים לשינוי. כוח :)Power( ייצוג לגורמים הקשורים ישירות או בעקיפין למשאבים הנדרשים לשינוי )מקצוענות, ציוד ותקציב(, להתארגנות של קבוצות בעלי עניין, למשל ועד הורים ומועצת תלמידים. השפעה :)Influence( גורמים בצוות שיכולים להניע ולגייס אחרים באמצעות כוח אישיותם ובאמצעות מארג הקשרים הבין-אישיים שטוו. מתי לשבץ לצוות אדם חיצוני? כאשר נדרשים כישורים ותחומי מומחיות החסרים בצוות. כאשר מתגלעים חילוקי דעות מקצועיים בתוך הצוות, ונדרשת סמכות מקצועית מוערכת כגורם המסייע לקבלת החלטות מוסכמת. כאשר יש קושי לבחור את המוביל, האם יהיה זה המנהל או לאו. כיצד תדעו להחליט אם אתם אלה שמובילים את צוות השינוי? הרכבת הצוות היא הזדמנות! הזדמנות לתגמל אנשי צוות שאכפת להם. הזדמנות להחזיר לעניינים אנשי צוות שלהרגשתכם יצאו ממעגל ההשפעה. הזדמנות להעביר מסרים שחשובים לכם, ולפעמים גם להפתיע: צרפו לצוות חבר או חברה החושבים אחרת, למשל את המורה לחינוך גופני או הורה מתחום לא קשור לכאורה. יידוע ותקשור אחרי שקבעתם מיהו הצוות מוביל השינוי, חשוב לעדכן את כל הגורמים השונים בהחלטתכם: פיקוח, הורים, מורים וכן גורמים נוספים מעורבים. גורמי פנים גורמי חוץ מי צריך לדעת? כיצד תעדכנו אותם?

13 13 הגדרת השינוי ומיקודו ההצלחה ליישם את השינוי קשורה ביכולת להגדיר היטב את מהות השינוי ולמקדו. אחרי שבחנתם מגוון נושאים לשינוי, ואחרי שבניתם צוות מוביל שינוי, אתם ערוכים כעת לשלב בין שני גורמי ההצלחה המהותיים: מיקוד השינוי ובניית צוות השינוי וגיבושו. שילוב איכותי בין השניים הוא גורם הצלחה: מגביר את המוטיבציה של הצוות, מעלה את מידת הבהירות והייעוד המשותף של הצוות, מגדיר באופן מחייב וקונקרטי את השינוי הרצוי, ומאפשר לצוות לחלק עבודה ולהגדיר מדדי הצלחה ברורים. תוצרים מיקוד השינוי, תיחום השינוי, מדדי הצלחה וכישלון בניית צוות השינוי וגיבושו; השקעת אנרגיה ומחויבות לתהליך תכולת השינוי חוזה עבודה לצוות מוביל-שינוי מפת דרכים - רצף הפעולות מיקוד השינוי הכנת תכולת השינוי פרסום התכולה בפורומים רלוונטיים וקבלת משוב מיסוד עבודת הצוות טיפ: שתי רמות של שינוי מקובל להבחין בין שתי רמות של שינוי: שינוי ממעלה ראשונה ושינוי ממעלה שנייה. שינוי מהמעלה הראשונה מתואר כביצוע פעולות שונות מתוך תפיסת עולם זהה לזו שהייתה לפני השינוי. למשל כשהמצגת במחשב היא רק תחליף ללוח או כאשר הפעלה חדשה בחצר בית הספר לא שינתה את מעורבות התלמידים; או כאשר נעשה שינוי בשיבוץ המורים בלי לשנות את הגדרות התפקידים שלהם. שינוי מהמעלה השנייה מתואר כביצוע פעולות מתוך שינוי בהנחת היסוד ובתפיסת העולם. במקרה כזה המחשב אינו רק תחליף למצגת אלא מייצר אפשרות לתהליך אינטראקטיבי עם התלמידים, לחיפוש דינמי של מאגרי מידע באינטרנט וכדומה. ההפעלה החדשה בחצר מתבססת על עבודה מתמשכת עם מועצת התלמידים, והשינוי בשיבוץ אמור להביא להיפוך בתפיסת ההוראה. נכון! לעתים אותן פעולות והתנהגויות מייצגות רמות שונות של שינוי, ולכן כדאי להגדיר מראש את עומק השינוי המתוכנן: האם הוא ישנה רק את רצף הפעולות או שמא יביא בעקבותיו שינוי עמוק בתפיסת ההפעלה?

14 14 מיקוד השינוי החיבור לחלום: ח למו על המצב הנשאף ובדקו כיצד החלום משפיע על יישום השינוי ומקדם אותו. חשבו כיצד ייראה בעיני גורם מקצועי חיצוני השינוי - כיצד הוא יחוש אותו וכיצד ישפוט אותו. כל אחד בצוות יעלה את תחושותיו ואת רעיונותיו כדי שהמשותף והשונה בדעות יצוץ וישמש בסיס לדיון. תמונת עתיד: נימוקי ועדת פרס החינוך להענקת פרס חינוך לבית ספרכם בקשו מכל אחד מאנשי הצוות לכתוב, בעצמו, מהם הנימוקים להענקת פרס על ביצוע שינוי מיטבי בנושא שדובר. שאלות מנחות כוללות, דוגמת: איך נראית הפעילות? מהם תוצרים ראויים? צרו קולאז' של הנימוקים השונים. הנחו דיון בצוות בנושא הנימוקים: מה בעד ומה נגד? שאפו להגיע להסכמה מלאה של הצוות לגבי תמונת עתיד של השינוי במיטבו. כתבו את תמונת השינוי כפי שהוסכמה על ידי הצוות: מיפוי הפער בין המצוי לרצוי: עם תמונת עתיד ברורה, שנבחנה מנקודות מבט שונות של אנשי הצוות, ובמידת האפשר גם של בעלי עניין, הגיע הרגע לבחון את המצב הקיים. מטרת השינוי תהיה לסגור את הפער בין המצוי לבין הרצוי. כמנהלים תשלבו מהלך זה בבירור סיבות השורש למצב הקיים. זיהוי הסיבות יאפשר לכם ולצוות השינוי לתכנן מהלך ממוקד ומכוון מטרה, אל עבר המצב הרצוי, המיטבי. טיפ בעלי עניין לעומת צוות שינוי יש הבדל בראייה ובתפיסה של תמונת עתיד רצויה בין בעלי עניין לבין צוות השינוי. בעלי עניין עשויים לחפש האדרה ומיקוד בנקודת עולמם, ללא ראייה מערכתית. סביר שהמורה למתמטיקה ירצה לראות את תלמידיו מובילים את בית הספר בציונים, לעתים גם על חשבון הישגיהם במקצועות אחרים. המורה לחינוך גופני ישאף שלבית הספר תהיה נבחרת תלמידים ייצוגית בתחום ספורט כלשהו. לעומתם, צוות השינוי עשוי למשל לראות במתמטיקה בסיס לשילוב מדעים ותחומי דעת נוספים, ולחדד את חשיבות העממיות של הספורט ואת נגישותו לכולם - כיעד בית ספרי. אבל: נקודת המבט של בעלי העניין חשובה ביותר: גיוסם למהלך השינוי מותנה בין השאר בנכונותם לראות עין בעין את השינוי הראוי ולחוש שהוא משרת גם אותם. מעבר לכך, גיוסם של בעלי עניין לשינוי עשוי להיות גורם חשוב בהצלחה, משום שלעתים קרובות השינוי מתבצע "במגרש" שלהם. כך, למשל, יהיה קשה לשפר את תחום המתמטיקה ללא המורה למתמטיקה.

15 15 טיפ נסו שלא לדעת כשאתם בוחנים את הסיבות ואת התוצאות, נסו ש"לא לדעת" והתחילו בהתחלה; במילים אחרות בנו את השינוי מהתחלה. אמנם מהלך כזה נראה כמו בזבוז זמן, בגלל תחושת החזרה לנקודת ההתחלה. נכון. אך כעת על בסיס נקודת מבט נקייה וברורה יותר ועל בסיס ראייה משותפת עם הצוות, אתם יכולים לבנות תכנית פעולה יסודית ומדויקת יותר. נסו לשמור על ראייה נקייה, כך שתוכלו לבחון בצורה ביקורתית יותר, אך שיפוטית פחות, את ניתוח הסיבות והתוצאות. מיקוד השינוי: בחינת סיבות השורש באמצעות שיטת "עצם הדג" בדיון צוות, בצעו בירור של הסיבות השונות למצב המצוי. במסגרת הדיון, נתחו מהן הסיבות המהותיות ומהן הסיבות השוליות. בדרך זו, תוך כדי שאיפה להסכמה, בנו את עצם הדג, מעין שדרה שבה יש סיבות מרכזיות ובצדן סיבות שוליות. חדדו את ההבדלים בין סיבה לתוצאה. בראש הדג ציינו את התוצאה המהותית יותר, שהיא תוצר של הסיבות ושל התוצאות שסרטטתם כעצמות הדג. מהלך השינוי יתמקד בטיפול בסיבות ובתוצאות המהותיות, מתוך הבנה שהטיפול בהן יביא גם לפתרון הבעיות והתוצאות המהותיות פחות. הכנת תכולת השינוי קחו את הסיבות המהותיות והפכו אותן לתכולת השינוי. הגדירו לכל אחת מהן יעדים, מדדים, מה ייחשב כהצלחה, מה ייחשב כחוסר הצלחה ומהם תחומי השינוי. במילים אחרות בחנו במה תעסקו ובמה לא תעסקו. תחום השינוי יעדים מדדים

16 16 טיפ פרסום התכולה בפורומים רלוונטיים וקבלת משוב בהגיע הצוות לתכולה מוסכמת, חשוב ליצור מהלך של תיקוף תכולת השינוי. זוכרים את בעלי העניין? פנו אליהם לקבלת משוב. שימו לב כי ישנם בעלי עניין רלוונטיים חיצוניים לצוות, בתוך מסגרת בית הספר, וכי ישנם בעלי עניין שמחוץ לבית הספר. להליך התיקוף מטרה נוספת: הוא גורם לכולם להרגיש שותפים, ויוצר שקיפות של מטרות ומדדים. במצב של שקיפות יש אמנם תחושת חשיפה, אך בו בזמן יש מהלך של התגייסות וחיזוק תחושת השותפות. מהלך כזה מקרין ביטחון ביכולת לבצע. שינוי אינו מתחולל בחשכה אלא לאור יום, לעיני כמה שיותר אנשים מסגל בית הספר ובהשתתפותם. שימו לב: ביכולתכם להיעזר במהלך הפרסום באותם כלים שבהם טיפלתם לקבלת מידע על הנושאים הדורשים שינוי. חשיבה תוצאתית תשומות - כמות המשאבים ומאפייניהם האנושיים, החומריים והכספיים שתשקיעו בשינוי. תפוקות - ההישגים המדידים, הכמותיים והאיכותיים, הנובעים ישירות מהתשומות שהשקעתם. תוצאות - המציאות העתידית שרציתם לייצר והשינוי בסיבות השורש שבהן רציתם לטפל. בשלב הנוכחי מיקוד התפוקות והתוצאות הוא חיוני להבנת המצב הרצוי אליו אנחנו שואפים, בשלב הבא נרצה בכל שינוי לבחון את הקשר בין התשומות לתפוקות ולתוצאות. נכון! - בתהליך חינוכי, הגבולות אינם תמיד ברורים! מיסוד עבודת הצוות כעת תתחיל בניית דרכי העבודה של הצוות. מתוך ניסיון העבר שלכם ושל חברי הצוות בדקו חוויות הצלחה, ציפיות, ומה חשוב לכל המשתתפים, כלומר מה יגרום להם להצליח ולרצות לקדם את השינוי. תהליך מיקוד השינוי הוא כשלעצמו אמצעי להמחשת דרכי העבודה בצוות. הביאו את צוות השינוי לידי הסכמה לגבי חוזה עבודה, מהי ההשקעה הנדרשת מהם, באיזו תדירות יתקיימו המפגשים ומתי. בצעו חלוקת תפקידים ברורה ביניהם: מי לוקח איזה נושא, וכיצד הוא מקדם אותו על בסיס המדדים שנקבעו. חוזה העבודה לא צריך להיות רשמי, אך חשוב להעלותו על הכתב כדי שתהיה הסכמה של הצוות לפעול לאורו. טיפ מחויבות - בצעו פעולה סמלית הממחישה את נכונותכם האמתית המחויבות האישית שלכם כמנהלים חשובה מאוד בשלביה הראשונים של עבודת הצוות. המחישו לצוות ולסביבה השקעת מאמץ ומחויבות מצדכם על ידי ביצוע פעולה סמלית אישית: פתחו את שיחות המורים בדיון בשינוי; אפשרו למובילי השינוי גישה ישירה וקלה אליכם; השקיעו מזמנכם האישי כך שיחושו כמה זה חשוב לכם. מעשה סמלי ניתן לבצע גם על ידי הדגשה של מה שלא תהיו מוכנים לקבל בדרך העבודה או באיכות התוצרים, למשל: איש צוות חשוב בהיררכיה הבית ספרית המאחר באופן כרוני. המעשה הסמלי במקרה זה יכול להיות החלפתו באיש אחר בשל אי-הגעתו במועד לישיבות ההתנעה של הצוות.

17 17 תכנון תהליך השינוי אחרי שעמדתם על הצורך בשינוי, הגדרתם, מיקדתם ובניתם צוות ייעודי מוביל שינוי, אתם נדרשים לשאלת ה איך?. איך הופכים את המצב הרצוי למצב המצוי? באיזה אופן תבטיחו גיוס מיטבי של כלל השותפים הרלוונטיים? באיזה נתיב פעולה תצליחו למקסם את הכוחות המקדמים את השינוי ולצמצם התנגדויות? ושאלות פרקטיות נוספות כגון: מה קודם ומה אחר כך? מה אפשר לעשות במשאבים הקיימים? מה יחייב גיוס משאבים נוסף? תכנון תהליך השינוי באופן ממצה ישפר ויגביר את פוטנציאל ההצלחה של השינוי. לכן תכנית עבודה ברורה, מפורטת, ידועה ומקובלת על הצוות המוביל ועל השותפים בשינוי היא תנאי להצלחת יישום השינוי. התכנית חייבת לנבוע מתכולת השינוי ולהלום אותה: היעדים, תחומי השינוי והמדדים שנקבעו בשלבים הקודמים. תוצרים גיבוש רעיון מכונן והפיכתו לתכנית פעולה מפורטת לפי שלבים, תפקידים ולוחות זמנים. מפת דרכים - רצף הפעולות רעיון מארגן. התמקדות בדרכי פעולה מועדפות בכל אחד מערוצי השינוי. גיבוש תכנית מפורטת לכל אחד מערוצי השינוי וסנכרון בין השלבים. רעיון מארגן עוד לפני התכנון המפורט וביודעכם מה מוקד השינוי, מוצע להבין מה אתם הולכים לעשות. כמו סקיצה לפני ציור או הכנת טיוטה, תרצו לספר את הרעיון המארגן של השינוי, כלומר מהן הפעולות המרכזיות ומהם המהלכים שיבטיחו את השינוי. כך למשל בשינוי פדגוגי הרעיון המארגן יכול להיות מושתת על מעבר לקבוצות למידה קטנות הפועלות בחדרי למידה מרושתים ועל הפיכת המורים לחונכים וליועצים. לעומת זאת, בשינוי במרחב הבית ספרי, המתבטא למשל בשינוי מראה חצר בית הספר ואופייה, הרעיון המארגן יכול להיות העברת האחריות לנעשה להתארגנות עצמית של מועצת התלמידים, זאת בצד שינוי פיזי מרחיק לכת ושינוי במועדי ההפסקות. רק כאשר הרעיון המארגן ברור לכם עד כדי כך שאתם רואים אותו ויזואלית, תוכלו לעבור לתכנון המפורט. גיבוש הרעיון המארגן: מהן הפעולות הגדולות שבאמצעותן יושג השינוי?

18 18 התמקדות בדרכי פעולה מועדפות בכל אחד מערוצי השינוי השינוי טומן בחובו הבטחה, אך לעתים קרובות הוא מאיים או לפחות מציב אתגר. כדי לבחור את הנתיב הנכון לשינוי, מוצע להיעזר במיפוי שדה הכוחות: כוחות מקדמים וכוחות בולמים - מי יכול להרוויח ומי עלול, בשלב הראשון לפחות, להפסיד מן השינוי? אילו גורמים במבנים ובמערכת עשויים לתמוך בשינוי, ואילו עלולים לחסום אותו? כוח מקדם יכול להיות מורכב מצוות מורים מקצועי ותומך, מתלמידים שרוצים להצליח, מהורים מעורבים או מפיקוח תומך ומגויס. כוח בולם יכול להיות צוות מורים )או כמה אנשי צוות( המתנגדים לשינוי, חוסר במשאבים, סדרים ארגוניים מסוימים וכדומה. הכוחות המקדמים והכוחות הבולמים אינם בהכרח קשורים לקבוצות - למשל למורים או לתלמידים - אלא גם לפרטים בתוך הקבוצות הללו. ייתכן מצב שבו אחד המורים יכול לתמוך בעוז בשינוי, ואחר להתנגד. חשוב להדגיש: התנגדות לשינוי אינה בהכרח ביטוי לאי-מוטיבציה מצד הגורמים ולאי-מחויבותם למערכת, כפי שהתמיכה בו אינה עדות בהכרח למוטיבציה ולמחויבות. המורה הוותיק למתמטיקה, שבמשך כל שנות פעילותו בבית הספר היה גורם חיובי ומחויב ואהוב על תלמידיו ועל הצוות, יכול להיות גורם בולם ומעכב במקרה של תכנית בין-תחומית לשילוב לימודי המתמטיקה והמדעים. שינוי התפיסה לגבי הדגשת המיקוד בחיי הקהילה בבית הספר יכול להפוך את הצוות העוסק בחינוך משלים לתומך, בו בזמן שמורים המאמינים בהיצמדות לתכנית הלימודים ולדיסציפלינות יכולים לבלום את השינוי. כוחות מקדמים כוחות בולמים הסיבה: למה זה כוח מקדם/בולם? דרך פעולה א' דרך פעולה ב' דרך פעולה ג'

19 19 מקור התמיכה או ההתנגדות במקרים הללו אינו בהכרח קשור רק להיענות ולמידת המגויסות הכללית של השותפים אלא להשפעת השינוי הנוכחי על מאזן היתרונות והחסרונות במצב הקיים בהשוואה ליתרונות ולחסרונות במצב העתידי. חלק מהמאזן קשור לכישורים, ליכולות, למאפיינים אישיים ולדפוסי הקשר והאינטראקציה של כל אחד מהמעורבים. כאשר אתם מכינים את הטבלה, ציינו לעצמכם את הנימוקים לבחירת אותם גורמים, בין ככוחות מקדמים ובין ככוחות בולמים. הנימוקים יעזרו לכם בעתיד לבחון מחדש את הכוחות שהגדרתם כבולמים או מקדמים, וגם את הפעולות שבחרתם כדי להתמודד עם הכוחות האלה. גיבוש תכנית מפורטת לכל אחד מערוצי השינוי וסנכרון בין השלבים הכנת טבלת כוחות ומשימות: מי עושה מה? מתי? עד מתי? מי שותף? סנכרון בין השלבים ויצירת תכנית פעולה כוללת. נקודות נוספות למחשבה ממי אפשר ללמוד על שינוי דומה? מה למדתם משינויים קודמים בבית הספר שרלוונטי לשינוי הזה? מה יכולות להיות השלכות רלוונטיות של השינוי על תחומים נוספים בבית הספר? טיפ יעילות ואפקטיביות: יותר בשביל פחות בשלב הקודם חידדנו את ההבחנה בין תשומות, תפוקות ותוצאות. בשלב זה חשוב לבחון את הקשר בין הרכיבים דרך שני מדדים שונים: אפקטיביות: עד כמה המהלך המוצע מבטיח את השגת התפוקות והתוצאות הרצויות; במילים אחרות את עשיית הדברים הנכונים Things(.)Doing the Right יעילות: עד כמה המהלך המוצע מבטיח כי התפוקות והתוצאות הרצויות יושגו תוך כדי ניצול מינימלי של משאבים Right(.)Doing the Things וגם כאן, לעתים בתהליך חינוכי השקעת זמן, הבעת מחויבות ונקיטת מעורבות נתפסות בטווח הקצר כלא יעילות, ותרומתן לתפוקות בהשוואה לתהליך אחר אינה "כדאית" בהכרח. ואולם, בשל העובדה שמדובר בתהליך בין-אישי, תרומתן להשגת התוצאות גם בטווח הקצר, ובעיקר בטווחים הבינוני והארוך, עצומה!

20 20 טבלת כוחות ומשימות )גאנט( - דוגמה משימות ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי ישיבת התנעה ראיונות עם מזכירות ביה"ס ניתוח הראיונות ניתוח ממצאים ואיפיון צרכים סיור מקצועי בבי"ס לבחינת פתרונות מפגש עם מתכנן קבלת סקיצות ובדיקה עם הצוות אישור הסקיצות ע"י הצוות והמזכירות מכרז לביצוע השינוי במבנה הזמנת ציוד מזכירות )טל, מחשב( ביצוע שינוי מבנה הכשרת המזכירות לשימוש בציוד הוצאת חוזר לסגל בי"ס ולהורים מועד התנעת השינוי טיפ טבלת כוחות ומשימות )גאנט( טבלת כוחות ומשימות, המגדירה לוח זמנים, עוזרת בתכנון השינוי ובמעקב אחר ביצועו. יישום טבלה מארגנת של תכנית עבודה מאפשרת הסכמה ושקיפות בפעולות, זיהוי מי עושה מה, מתי, ומעקב אחר ההתקדמות. אפשר לסרטט טבלאות כאלה בתוכנות פשוטות או מורכבות - ואפילו בנייר ובעיפרון - אך העיקר שתהיה תכנית שאפשר לשתף בה את כולם, ושיש הסכמה לגבי יישומה.

21 21 הובלת תהליך השינוי בשלב הזה לא רק עוברים מ דיבור ל עשייה אלא עולים מדרגה במידת ההתחייבות והמחויבות הנדרשות. כעת עולים שלב נוסף בהבנה שאכן השינוי עומד להתרחש. עם ההבנה המתפתחת ועם הצעדים הקונקרטיים המתוכננים )אף על פי שעוד לא הכול ברור( אתם מתקדמים לקראת סיבוב נוסף - אולי המכריע, אך קרוב לוודאי שלא האחרון - של התמודדות עם כוחות מקדמים ועם כוחות מעכבים : תקוות וחששות, ביטחון והטלת ספק. ולכן חשוב להתניע באופן מסודר. להכריז! להציג את השלבים! לוודא שכולם מבינים מה עומד לקרות! כמו כן יש לתת הזדמנות נוספת לחיבור לחזון )איזה בית ספר כולנו רוצים(, לחיבור לערכים )מדוע זה חשוב לנו? היכן זה פוגש את האידאולוגיה שלנו?(, לחיבור למטרות )מה זה יעזור לנו להשיג?(, ולבסוף להעברת ציפייה ברורה )ומעצימה( לגבי יכולתם של הצוות ושל כל השותפים לעמוד באתגר. בשלב זה יש מקום להתנעה טקסית ולהעברת ההילוך משלב התכנון לשלב הביצוע. תוצרים הוצאה של התכנית מן הכוח אל הפועל בהתאם לשלבים השונים: עמידה בתכנית ובלוחות הזמנים תוך כדי גיוס המשאבים הדרושים ורתימת כל השותפים. מפת דרכים - רצף הפעולות התנעת השינוי ביצוע השינוי על פי שלבי התכנית בקרה תוך כדי ביצוע הערכת השינוי התנעת השינוי: תכנון תהליך ההתנעה תהליך ההתנעה מתבטא בפעולות שמשמעותן היא שבית הספר מוכן ליישום השינוי. זהו רגע מכונן, שבו אתם אומרים לעצמכם ולסביבתכם שהשינוי עובר מהכוח אל הפועל. מתי? מצד אחד אף פעם אין זמן, ומצד אחר צריך להחליט ולהתחיל! באיזה פורום? ייתכן שיש כמה אירועי התנעה, ולכן בחרו את הפורום או את הפורומים המשמעותיים לשינוי, שבהם תוכלו להעביר מסר ברור שהשינוי יצא לדרך ושהוא יצליח. מה התכנית שמציגים? בהציגכם את התכנית, ודאו שמסריה ברורים וקליטים. הצגת תכנית מורכבת נוטה להרתיע את הקהל ולגרום לו לפקפק בשינוי. מה אתם כמנהלים מבקשים להגיד? מהי נקודת ההכרעה הראשונה?

22 22 ביצוע על פי שלבי התכנית זהו, יוצאים לדרך! מתחילים לפעול על פי תכנית השינוי שהותוותה בשלב הקודם. בחלק מן השינויים המשמעות היא כי מרגע זה יוצא השינוי מן הכוח אל הפועל. ככלל ניתן להניח שככל שהשינוי נמצא בשלביו הראשונים כך הוא בולט יותר לעין, ומכאן שזה שלב מהותי של עבודה עם הגורמים המקדמים והבולמים של השינוי. זה השלב שבו עליכם לגרום לשינוי להתקבל בזהירות כהתחלה של כיוון חדש ולייצר סביבו, תדמיתית לפחות בשלב הזה, תחושת הצלחה. הובלת השינוי היא שילוב בין עבודת ניהול יעילה ומתוזמנת ובין תהליך מנהיגותי של העלאת רמת המחויבות, של הזרמת אנרגיה ושל פמפום מתמשך של הצורך והדחיפות. טיפ מיקום המנהל בשטח השינוי מתחיל להתגלגל, חלוקת משימות, צוותי עבודה, פגישות התייעצות, וכל זאת בצד עוד המון משימות שוטפות. אז ברור שאתם אינכם יכולים להיות כל הזמן בכל מקום. אבל איפה כן? בצד הסקרנות והרצון להיות מעורבים, חשוב להבין כי המנהל הוא משאב חשוב בהובלת השינוי. המנהל בנוכחותו יכול להטות את הכף ולאזן את הרכיב החסר בתמהיל שהוצג בשלבים קודמים.)CAPI( המנהל יכול לגייס השפעה המחזקת מחויבות והנעה, לעמוד מאחורי ניוד משאבים שונים או לתמוך בהכרעות המחייבות אמירה ברורה, לכאן ולכאן. בתכנית השינוי שנבנתה אפשר לסמן כמה כללי אצבע למעורבות המנהל בתהליך השינוי: נקודות התנעה וסיכום של תתי-צוותים. צומתי הכרעה: השלמת פיילוט והתלבטות כיצד להמשיך; דיון זה מתפתח בשני כיוונים. מתן "זריקת עידוד": במקומות שבהם נתקלים הצוותים בקשיים ולכן זקוקים להכלה, לעידוד ולגיבוי מחודש. ייצוגיות: נוכחותו של המנהל בעיקר מול גורמים שונים בסביבה )הורים, נציגי משרד, נציגי הרשות( מצביעה על החשיבות שבית הספר מייחס למהלך. "מניעת רעשים": נקודות שבהן המנהל פועל כדי לאפשר את המרחב הנדרש לצוות השינוי להתקדם. טיפול אישי "במפסידים": באיש הצוות שהיה ה"גיבור" של שיטת ההוראה שהוחלפה; בתלמידים שקיבלו מקום מרכזי בחצר בית. הספר. חשוב! השינוי הוא הזדמנות לבנות גם מנהיגות בדרגי הביניים ולכן צריך לשקול לגבי כל התערבות: האם היא נדרשת? וגם - איך להתערב? בכל שינוי יש )גם אם לכאורה( "מרוויחים ומפסידים" גם אם ברור מעל לכל ספק שאתם עושים את הדבר הנכון, ושהשינוי יוביל את בית הספר לשיפור, בשלב הראשון לפחות - ברוב המקרים ולכאורה לפחות - יהיו מרוויחים ומפסידים. הצוות הפועל על פי שיטת הלימוד החדשה, רכז חברתי שגויס להפעלת התכנית או התלמידים החלשים בכיתה הם "גיבורי השינוי" הנוכחי. הם ניצבים במרכז העשייה ובמרכז תשומת הלב. לעומתם, המורה הוותיק, התלמיד המפריע, ועד ההורים הקודם שהיו "גיבורי" המצב המצוי, מפנים את הבמה. מתן תשומת לב, גילוי רגישות, הכלה והבעת כבוד והערכה למפסידים - הלוא הם "גיבורי המצב המצוי" - הם שלבים מכריעים בהפחתת ההתנגדות.

23 23 ככל שהזרמת האנרגיה וזריקות העידוד מתחלפות מהר יותר בתחושה מתפתחת של הצלחה, כך תוכלו, אתם מנהיגי השינוי, לעסוק במשימה עצמה. מכאן הצורך בחשיבה מוקדמת על הניצחונות קטנים. אירועים ממוקדים אלה, הבאים בשלבים מוקדמים של תהליך השינוי, שבהם חלה התקדמות נראית לעין, סוללים את הדרך להצלחה עתידית. בכל אחד מהאירועים האלה מחזקים את המחויבים, מפחיתים את מספר מטילי הספק ומחלישים את עוצמת המתנגדים. הצלחה בגיוס של מורה מצוין, רתימת קבוצה של מתסיסים לצוות ההיגוי המוביל את השינוי, גיוס הורים בעלי השפעה, רתימת ראש העירייה להזרמת משאבים, העמדה במקום של מורה רב-עוצמה ובעל השפעה - אלה דוגמאות לניצחונות קטנים. ניצחונות קטנים הם ניצחונות המגייסים מחויבות באמצעות פעולות להבהרת מסרים, לרתימת אנשי מפתח, לשינויים נראים לעין בהתנהלות הארגונית ולהתקדמות במדדים המרכזיים שהוצבו. תכנון "ניצחונות קטנים" אילו הישגים מהירים ניתן לייצר כדי לחזק את הביטחון בתהליך? כתבו את תחנות הביניים שבהן תוכלו להציג התקדמות בתהליך השינוי. חשוב שתחנות הביניים ייפרסו על פני לוחות זמנים כך שייווצר מכלול אחיד ורציף. בקרה תוך כדי ביצוע מכיוון שבמקרים מסוימים תהליך השינוי עצמו אורך חודשים, אין זה נכון לחכות עד סיומו כדי לדעת אם אנחנו בכיוון הנכון. לשם כך נכון לקיים מפגשים שוטפים של צוות השינוי שבמהלכם יקבל כל הצוות עדכון ודיווח, יוחלפו רשמים ויועלו תהיות והשגות. סיכומי הצוות, וכן תכנית הביצוע כולה, מוטב להם שיהיו שקופים וגלויים לכל צוות המורים, ובמקרים רבים אף לבית הספר כולו. מכאן מובן כי יש מקום לדיווח שוטף וקבוע על התקדמות צוות השינוי בתוך דיוני הנהלת בית הספר, הן על ידי המוביל והן בהשתתפות עתית של נציגים נוספים.

24 24 טיפ שינוי והשתנות Transition( )Change and את ההבחנה בין שינוי והשתנות מקובל לדמות להבחנה בין השינוי הקטן, שנדרש לו החלק המניע את השינוי בנושאת מטוסים Trim-Tab( (, גלגל שיניים קטן המחובר להגה, ובין השינוי העצום שנדרש לו חלקה האחורי. באופן דומה, בין התפנית הקטנה )חצי צעד( שנדרש מהחייל הראשון בתרגילי סדר ובין גודל התפנית וכמות הצעדים שנדרשים לחייל האחרון בשורה המיישר קו. ולעניינינו... השינוי כולל את המהלכים הגדולים והבולטים של שינוי הסביבה הפיסית, שינוי הסילבוס, ציוות המורים, שינוי מסגרת שעות וכיו"ב. ההשתנות היא אותו מכלול של פעולות קטנות ומתמשכות שיביאו את כל אחד מאחרון השותפים והמרכיבים להיות במיטבם במציאות החדשה. נוסף על כך מוצע להחליט על כמה נקודות חיתוך, שבהן נרצה לבחון את איכות ההתקדמות ואת קצבה. בנקודות אלה לעתים לא נוכל עדיין לראות תוצאות, אך בהחלט נוכל לבקר את התשומות ולהתרשם מהתהליך. בקרה תוך כדי התהליך: כיצד תגדילו את הסיכוי שאתם בכיוון הנכון? בחרו נקודות לחיתוך: נקודות מפתח כמו סיום שלב פיתוח הסילבוס, סיום ערב הרשמה, סיום שלב הפיתוח הפיזי או לחלופין על פרקי זמן קבועים כמו חודש וחצי בהיעדר יכולת למדוד תפוקות ותוצאות, ניתן להגדיר מדדים נוספים לבקרה: עמידה בתשומות )לוחות זמנים ומשאבים(, אינדיקציות תהליכיות )השתתפות באירועים, תחושות שותפים והערכת איכות תוצרים(. הגדירו את הצוות השותף לבקרה )צוות מוביל השינוי, השתתפות ההנהלה כולה או גורמים נוספים(.

25 25 הערכת השינוי ככל שקרבים להשלמת תהליכי השינוי שתוכננו כך ראוי להתחיל להיערך להערכת התהליך, או לפחות לשלב הראשון של הערכה. תיעוד שיטתי של השלבים שבוצעו, איסוף חומרים ורשמים, איסוף מידע שיטתי על המצב המצוי טרום-השינוי ולאורך הדרך מקלים את תהליך ההערכה ומטייבים אותו במידה רבה. מהותו של תהליך ההערכה היא ניסיון ללמוד באיזו מידה הושגו היעדים שהוצבו טרום-התהליך: תשומות, תפוקות, ובמקרה הטוב גם תחילתן של תוצאות. במילים אחרות התהליך נועד לענות על השאלה: האם השינוי הבטיח את סגירת הפער בין המצוי לבין הרצוי? אם לא, מה אפשר לעשות עוד כדי להבטיח את סגירתו? כשלב שני, ובהתאם למעגלי הלמידה המוצגים, ניתן לשאול שאלות המערערות על הנחות היסוד ומאפשרות תובנות עמוקות יותר ולהעלות כיוונים חדשים להמשך השינוי והעשייה. טיפ מעגלי למידה בדומה להבחנה שנעשתה בין שינוי ממעלה ראשונה לבין שינוי ממעלה שנייה, מקובל להבחין בין כמה רמות למידה: מעגל למידה ראשון Learning( :)One Loop תהליך הלמידה מתמקד בבחינת הקשר בין התכנון לביצוע ובוחן באיזו מידה עמדתם בתכנון השינוי ובאיתור הסיבות )בדרך כלל התפעוליות( לפערים בין התכנון והביצוע; שלב זה כולל תכנון פעולות קונקרטיות לצמצום הפערים. מעגל למידה שני Learning( :)Double Loop תהליך הלמידה מתמקד בבחינה מחודשת של הנחות היסוד, באופן המציב סימני שאלה לגבי התכנון, לגבי הביצוע ולגבי הקשר ביניהם. מעגל למידה שלישי Learning(,)Third Loop מתמקד בבחינה מתמשכת של תהליכי הלמידה עצמם. תוצרי הלמידה הם למעשה תובנות לגבי הגורמים החוסמים והמקדמים את תהליכי שינוי המערכת הבית ספרית ושיפורה.

26 26 מיסוד ההשתנות מיסוד הוא בעיקרו פעולה של חיבור חזק יותר של השינוי לכלל העשייה הבית ספרית ולמנגנונים מערכתיים נוספים. כאשר השינוי במגמת המדעים מגובה גם בהגדרה מחודשת של הדרישות מצוות ההוראה, מל ווה בנהלים חדשים לצוות האחזקה, מוזכר במלואו כחלק ממדיניות יחסי הציבור של בית הספר )אתר אינטרנט, מידע כתוב, סיורי שיווק לתלמידים חדשים( ומשמש בסיס לכנס של כל מורי המדעים של המחוז, יש סיכוי גדול בהרבה שהשינוי ימשיך לאורך זמן ויהיה בר-קיימא. פעולות מערכתיות הקשורות בהגדרות תפקיד, בתהליכי עבודה, בשינוי מערך דיווח, בשינוי חוזים והסכמים, בשינוי התחייבויות כלפי גורמים חיצוניים מבטיחות כי העשייה תימשך. מה, אם כן, מבטיח או מגדיל את הסיכוי לכך? האם ניתן למסד את הרוח? האם ניתן להבטיח כי ההתלהבות של הצוות בראשית העשייה תישמר לאורך זמן? אכן שימור רוח המוטיבציה הוא מורכב יותר, אך גם הוא קשור במיסוד. תוצרים רשימת פעולות מערכתיות המבטיחות שיפור מתמשך בביצוע דפוסי הפעולה החדשים שהוטמעו וכן שיפור בתפוקות ובתוצאות הנלוות אליהם. רשימת תובנות ולקחים הקשורים באופן הובלת השינויים בבית הספר ומבטיחים כי השינוי הבא יתנהל בצורה טובה יותר. מפת דרכים - רצף הפעולות ניהול מיסוד השינוי ביצוע תחקיר והפקת לקחים מיסוד השינוי: יצירת המשכיות והבטחת שיפור מתמיד תכנון תהליך המיסוד: מיפוי ערוצי המיסוד ככל שתדעו לחבר את השינוי לעשייה של כל אחד מחברי הצוות, כך תוכלו להבטיח את קליטתו של השינוי בתוך העשייה הבית ספרית ואת שימורו לאורך זמן. בדקו את עצמכם: האם אפשר לחבר את השינוי למערכת הפרסום של בית הספר? לאתר המידע? למערכת השיווק? למערכת יחסי הציבור? האם המשכיות בתחום שבו התרחש השינוי היא חלק מתכנית העבודה של בית הספר לשנה הבאה? האם כפרויקט או כחלק משגרה? האם ברור מי אחראי לשמר את השינוי? האם הוגדר והובהר השלב הבא של הפיתוח? מי מוביל אותו? האם ניתן לחבר את השינוי שנעשה לתהליך ההערכה של אנשי הצוות?

27 27 האם ניתן לחבר את השינוי לתהליכי התגמול של הצוות? האם נדרש להתאים או לשנות תהליכים מנהליים )למשל עבודת מזכירות, רישום, קבלה ומערך ניהול חשבונות( כדי לאפשר את השינוי ולתמוך בו? האם נדרש להתאים או לשנות תהליכים במערך הלוגיסטי או במערך הפיזי של בית הספר? האם ברור כיצד השינוי משתלב בחזון? האם חיברנו את השינוי למערכת הערכים המוצהרת או למערכת הערכים הנוהגת בבית הספר? הכינו רשימה של פעילויות מיסוד שאותן תרצו לבדוק וליישם בזמן הקרוב וצרו סביבן תכנית ליישום:

28 28 תחקיר והפקת לקחים להבדיל מחקירה המסתיימת במציאת ה אשמים, תחקיר מסתיים בהפקת לקחים. לקחים, כשמם כן הם, הם עקרונות והכוונות לפעולה, תובנות שאותן ניתן לקחת מההתנסות בהווה וליישמן בעתיד. הניסיון שנצבר בתהליך השינוי יכול להפוך באמצעות תחקיר לידע חיוני המשרת את בית הספר בפעולות עתידיות. אפשר לתחקר כל עשייה, גם הקטנה ביותר, אך נראה כי תהליכים מרכזיים וגדולים בבית הספר, המכוונים לשיפור פני העתיד והמבוססים על יכולות ארגוניות שרוצים לפתח, בוודאי ראויים לתחקור. תכנון וביצוע תחקיר הגדירו את מטרות התחקיר. מה תרצו ללמוד? הגדירו את אופן ביצוע התחקיר: ראיונות עם שותפים רלוונטיים וכתיבת לקחים; ניהול דיון מובנה; תהליך משולב של כמה שיחות עם גורמים רלוונטיים ולאחר מכן דיון. סיימו את התחקיר עם כיווני פעולה ברורים. טיפ מבנה התחקור תהליכי שינוי מערכתי הם דוגמה מצוינת לעשייה בית ספרית שיש מקום ללמוד ממנה. הבניית תהליך שיטתי של תחקור והפקת לקחים מאפשרת, אם נוצרת המסגרת הנכונה, להפוך את הניסיון שנצבר בשינוי הנוכחי לתובנות בעלות משמעות בתהליכי השינוי האלה. כמה צירים מוצעים לתחקור: תפקיד הצוות ותפקוד חברי הצוות: מי בלט? מי יכול לקחת חלק בשינויים עתידיים? מה למדנו על חברי הצוות? נושא השינוי. הובלת הצוות. שינוי בבית הספר שלכם: מה קל יותר לשנות? מה קשה יותר? את המסקנות מוצע לנסח במונחי תובנות שהן ידע לפעולה.

29 29 ביבליוגרפיה האמל, ג. )2001(. להנהיג את המהפכה. הוצאת מטר. ואצלאוויק, פ, ויקלנד, ג ור פיש. )1979(. שינוי - עקרונות של יצירת בעיות ופתרונן. ספריית פועלים. פוקס, א. )1995(. שינוי כדרך חיים במוסדות חינוך. הוצאת צ ריקובר. פוקס, ש. )1998(. הפסיכולוגיה של ההתנגדות לשינוי. הוצאת אוניברסיטת בר אילן. קוטר, ג. פ. )2003(. להוביל שינוי. הוצאת מטר. קולינס, ג. )2001(. גלגל התנופה - מטוב למצוין. הוצאת פקר. Argryis, C. and Schon, D. (1974). Theory in Practice: Increasing Professional Effectiveness. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. Argyris, C. (1993). Knowledge for Action. San Francisco: Jossey Bass Publishers,. Schon, D.A. (1983). The Reflective Practitioner. New York: Basic Books. Shetach, A. (2011) Lighting the route to success: Efficient team implementation processes with the team managerial coping flowchart. Team Performance Management, Vol. 17 Iss: 1/2, pp.7-22.

30 30 קישורים מטריצה לפרישת חזון - מודל לחשיבה מערכתית ולהטמעת חזון, יגאל יעקובזון שיפור היכולת הפנימית: מנהיגות מקדמת למידה, מאמר מאת Louise Stoll ניהול חלומות: מ פקולטת דשא לכיתות אקדמיה - תיכון גליל מערבי. סיפור ניהול חלום שהתממש: מחשבות של מנהלת מובילת שינוי, סמדר ייגר. סיפור ניהול ללמוד וללמד: חטיבת הביניים מג ד אל-כרום. סיפור ניהול. גשר על מים סוערים: שתי מנהלות מובילות שינוי. סיפור ניהול לקחת אחריות על שינוי בית ספרי: ניתוח מזווית ראייתו של מורה מוביל. סיפור ניהול הרץ למרחקים ארוכים - מסע לשינוי מערכתי. סיפור ניהול שינוי בית ספרי - ד ר ניר מיכאלי. סרטון. d5%u05df+%u05d5%u05e9%u05d9%u05e0%u05d5%u05d9&genre=%u05e1%u05e8%u0 5d8%u05d5%u05e0%u05d9%u05dd&videoID=8

הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב

הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב בינה מלאכותית ומהפיכת הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב מעבדות -אתמול ד"ר קובי גל מעבדות -היום ד"ר קובי גל למידה בקבוצות -אתמול ד"ר קובי גל למידה בקבוצות -היום ד"ר קובי גל הזדמנות

More information

Patents Basics. Yehuda Binder. (For copies contact:

Patents Basics. Yehuda Binder. (For copies contact: Patents Basics Yehuda Binder (For copies contact: elissa@openu.ac.il) 1 Intellectual Property Value 2 Intellectual Property Rights Trademarks Copyrights Trade Secrets Patents 3 Trademarks Identify a source

More information

ASP.Net MVC + Entity Framework Code First.

ASP.Net MVC + Entity Framework Code First. ASP.Net MVC + Entity Framework Code First 1 הקדמה בפרק הזה יוצג שימוש בFirst EntityFramework Code עבור ה use case הבאים : ASP.Net MVC ASP.Net Web API ASP.Net MVC + Scaffolding הערה : Framework Entity הוצג

More information

A R E Y O U R E A L L Y A W A K E?

A R E Y O U R E A L L Y A W A K E? A R E Y O U R E A L L Y A W A K E? ב ר ו ך א ת ה י י א לה ינ ו מ ל ך ה עו ל ם, ה מ ע ב יר ש נ ה מ ע ינ י ות נ ומ ה מ ע פ ע פ י Blessed are You, Hashem our God, King of the Universe, who removes sleep from

More information

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37 FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO. 652082/2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37 Translated from the Hebrew Sharf Translations Message sent From: Tomer Shohat

More information

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5 FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO. 652082/2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5 McLaughlin, Terence K. From: Sent: To: Cc: Subject: Follow Up Flag: Flag Status:

More information

פיזיקה של נהיגה מדריך למורה

פיזיקה של נהיגה מדריך למורה פיזיקה מערכות טכנולוגיות פיזיקה של נהיגה מדריך למורה כל הזכויות שמורות למורן הוצאה לאור אין לצלם או לשכפל מהספר 1 על תוכנית הלימודים פיזיקה של מערכות טכנולוגיות מבוא ההיבט הטכנולוגי של כל נושא פיזיקלי.

More information

Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of

Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of the rule. (Choose three cards appropriate to the lesson

More information

Hebrew Ulpan HEB Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative

Hebrew Ulpan HEB Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative Hebrew Ulpan HEB 011-031 Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative Course Description Hebrew is not only the Sacred Language of the Jewish people, but it is also

More information

המבנה הגאומטרי של מידה

המבנה הגאומטרי של מידה התוכנה מאפשרת לרשום מידות מסוגים שונים בסרטוט, במגוון סגנונות ובהתאם לתקנים המקובלים. רצוי לבצע מתן מידות בשכבה המיועדת לכך. לכל מידה יש תכונות של בלוק. תהליך מתן המידות מתחיל תמיד מקביעת סגנון המידות.

More information

מ ק ו מ ו ת 5 מ י נ ה ל כ ס פ י ו מ ו ר י ה ח ב ר ה ל פ י ת ו ח י ר ו ש ל י ם ב ע מ מ ב ו א כ ל ל י ב ש נ ת, ב מ ס ג ר ת ח ג י ג ו ת י

מ ק ו מ ו ת 5 מ י נ ה ל כ ס פ י ו מ ו ר י ה ח ב ר ה ל פ י ת ו ח י ר ו ש ל י ם ב ע מ מ ב ו א כ ל ל י ב ש נ ת, ב מ ס ג ר ת ח ג י ג ו ת י נ י ה ו ל פרויקט הקמת היכל הפיס י ר ו ש ל י ם תוכן העניינים פ ר ק נ ו ש א ע מ ו ד 1 0 1 6 2 2 מ ב ו א תקציר מנהלים פירוט הממצאים 1 2 3 2 2 2 2 2 8 3 0 3 2 3 4 3 6 4 1 4 6 ליקויים מערכתיים ב נ י ה ו ל פרויקט

More information

מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה

מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה כנס חינוך משנה מציאות מכון מופ"ת המכללה ע"ש דוד ילין מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה ד"ר רינת ארביב-אלישיב ד"ר ורדה צימרמן 1 מבוא נשירת מורים היא תופעה חברתית המתרחבת

More information

Theories of Justice

Theories of Justice Syllabus Theories of Justice - 56981 Last update 06-08-2014 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) Responsible Department: political Science Academic year: 2 Semester: 2nd Semester Teaching

More information

קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט: גרף מכוון מ- s t ל- t ; אחרת.0 אם יש מסלול מכוון פלט: הערה: הגרף נתון בייצוג של רשימות סמיכות.

קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט: גרף מכוון מ- s t ל- t ; אחרת.0 אם יש מסלול מכוון פלט: הערה: הגרף נתון בייצוג של רשימות סמיכות. סריקה לרוחב פרק 3 ב- Kleinberg/Tardos קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט: גרף מכוון מ- s t ל- t ; אחרת.0 אם יש מסלול מכוון פלט: הערה: הגרף נתון בייצוג של רשימות סמיכות. קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט:

More information

THINKING ABOUT REST THE ORIGIN OF SHABBOS

THINKING ABOUT REST THE ORIGIN OF SHABBOS Exploring SHABBOS SHABBOS REST AND RETURN Shabbos has a multitude of components which provide meaning and purpose to our lives. We will try to figure out the goal of Shabbos, how to connect to it, and

More information

Reflection Session: Sustainability and Me

Reflection Session: Sustainability and Me Goals: Participants will: identify needs in their home communities apply their sustainability learning to the conditions of their home communities design a sustainable project idea and evaluate the ideas

More information

תרבויות בית ספר אבי קפלן ומרטין ל' מאהר* תרבות בית הספר

תרבויות בית ספר אבי קפלן ומרטין ל' מאהר* תרבות בית הספר תרבויות בית ספר אבי קפלן ומרטין ל' מאהר* ותר מעשור חלף מאז נתפרסם הספר אומה בסיכון Risk( A). Nation at רבים מאלה המתבוננים כיום במצב החינוך רואים את "הזרם הגואה של הבינוניות" מוסיף לגאות. יש לציין כי סיבת

More information

Genetic Tests for Partners of CF patients

Genetic Tests for Partners of CF patients Disclaimer: this presentation is not a genetic/medical counseling The Annual Israeli CF Society Meeting Oct 2013 Genetic Tests for Partners of CF patients Ori Inbar, PhD A father to a 8 year old boy with

More information

תצוגת LCD חיבור התצוגה לבקר. (Liquid Crystal Display) המערכת.

תצוגת LCD חיבור התצוגה לבקר. (Liquid Crystal Display) המערכת. 1 (Liquid Crystal Display) תצוגת LCD בפרויקט ישנה אפשרות לראות את כל הנתונים על גבי תצוגת ה- LCD באופן ברור ונוח. תצוגה זו היא בעלת 2 שורות של מידע בעלות 16 תווים כל אחת. המשתמש יכול לראות על גבי ה- LCD

More information

מיקוד באנגלית. Module D. New Program in English Literature. Option 1 שאלון אינטרני מספר שאלון אקסטרני מספר 414

מיקוד באנגלית. Module D. New Program in English Literature. Option 1 שאלון אינטרני מספר שאלון אקסטרני מספר 414 ענת אברבנאל צביה אופנברג מיקוד באנגלית Module D New Program in English Literature Option 1 שאלון אינטרני מספר 016115 שאלון אקסטרני מספר 414 לעדכונים והשלמות אתר המיקודים אתכם לאורך כל הדרך ענת אברבנאל

More information

Chofshi.

Chofshi. Chofshi Chofshi For most Western democracies, the concept of freedom is central. One just needs to look at the anthems that inspire its citizenry to capture this point. From America s Star Spangled Banner,

More information

מבחן באנגלית בהצלחה הצלחה!!! שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: שם מרכז מנהל מרכז השכלה: תאריך בדיקת המבחן: כל הזכויות שמורות למשרד החינוך

מבחן באנגלית בהצלחה הצלחה!!! שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: שם מרכז מנהל מרכז השכלה: תאריך בדיקת המבחן: כל הזכויות שמורות למשרד החינוך מדינת ישראל משרד החינוך מינהל חברה ונוער מבחן באנגלית שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: מנהל מרכז השכלה: שם: שם מרכז ההשכלה /מוסד : ציון: תאריך בדיקת המבחן: כולה שהמערכת מוסרית, ומוסרית ערכית רואים

More information

Name Page 1 of 6. דף ט: This week s bechina starts at the two dots in the middle of

Name Page 1 of 6. דף ט: This week s bechina starts at the two dots in the middle of Name Page 1 of 6 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times.בל 'נ marked, using the contact info above by Sunday, December 25, 2016 and we ll send it

More information

מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת (MODULE F) ספרות )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי(

מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת (MODULE F) ספרות )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"א, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך 016117 מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת א. משך הבחינה: שעה וחצי שאלון

More information

מדריך לתכנת הגימפ Gimp) (The חלק מהמידע במדריך זה מובא מהקישור- http://www.jlc.org.il/forums/viewtopic.php?p=900&sid=d801ea3d13f7ae97549e28a56a4ce0cb GIMP היאתכנה חופשיתרבתאפשרויותבתחום הגראפיקהועריכתהתמונות,

More information

מקוון Sharing and Playing: Serious Games and Collaboration in Online Education

מקוון Sharing and Playing: Serious Games and Collaboration in Online Education שיתוף ומשחק : העתיד של לימוד מקוון Sharing and Playing: Serious Games and Collaboration in Online Education Sheizaf Rafaeli פרופ' שיזף רפאלי Sagy Center for Internet Research Univ. of Haifa http://rafaeli.net

More information

A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES

A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES Sinning in Disguise Like people of all faiths, Jews sometimes do things or go to places they are not supposed to. This session is not about

More information

ANNEXURE "E1-1" FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA)

ANNEXURE E1-1 FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA) ANNEXURE "E1-1" FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA) Dear Sirs, Re: Standby Letter of Credit No: Please advise the

More information

חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים;

חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים; 12 באפריל 2017 כיל מעדכנת את המבנה הארגוני של החברה חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים; הנהלת כיל

More information

חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק(

חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק( חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק( התשע"ב - 2012 חברות וחברי לשכה יקרים, אני שמח להגיש לכם חוברת זו בה תמצאו את חוק זכויות הסוכן בנוסחו המקורי ואת תרגומו לאנגלית על ידי עו"ד שוש רבינוביץ,

More information

שבות תחום מצוות עשה שזמן גרמא סמיכה תקיעה, שברים, תרועה. The אי ור of performing any מלאכה on Rosh HaShanah שופר in preparation of the

שבות תחום מצוות עשה שזמן גרמא סמיכה תקיעה, שברים, תרועה. The אי ור of performing any מלאכה on Rosh HaShanah שופר in preparation of the A B C בס"ד Intro מסכת ראש השנה of דף לג learn בע"ה Today we will Some of the topics we will learn about today include: A discussion regarding the איסור of performing any forbidden for Rosh שופר on Yom

More information

מקומה של הדרכה בבניית ארגון תומך חדשנות פרופ' מרים ארז הטכניון ראש תוכנית ה- MBA ומרכז הידע לחדשנות

מקומה של הדרכה בבניית ארגון תומך חדשנות פרופ' מרים ארז הטכניון ראש תוכנית ה- MBA ומרכז הידע לחדשנות מקומה של הדרכה בבניית ארגון תומך חדשנות פרופ' מרים ארז הטכניון ראש תוכנית ה- MBA ומרכז הידע לחדשנות Knowledge Center for Innovation Technion Israel Institute of Technology Faculty of Industrial Engineering

More information

הקיטסיגול הרבחה יעדמל בלושמה גוחה

הקיטסיגול הרבחה יעדמל בלושמה גוחה ניהול מערכות תובלה ושינוע זרימה ברשת עץ פורס מינימאלי Minimal Spanning Tree הבעיה: מציאת חיבור בין כל קודקודי גרף במינימום עלות שימושים: פריסת תשתית אלגוריתם חמדן (Greedy) Kruskal(1956) Prim(1957) השוואה

More information

Advisor Copy. Welcome the NCSYers to your session. Feel free to try a quick icebreaker to learn their names.

Advisor Copy. Welcome the NCSYers to your session. Feel free to try a quick icebreaker to learn their names. Advisor Copy Before we begin, I would like to highlight a few points: Goal: 1. It is VERY IMPORTANT for you as an educator to put your effort in and prepare this session well. If you don t prepare, it

More information

מטריצה לפרי שת חזון: מודל לחשיבה מערכתית

מטריצה לפרי שת חזון: מודל לחשיבה מערכתית מטריצה לפרי שת חזון: מודל לחשיבה מערכתית ולהטמעת חזון יגאל יעקובזון מבוסס על המודל מטריצה לפרי שת חזון VISION DEPLOYMENT MATRIX של דניאל קים DANIEL KIM הצעות לשימוש במודל מטריצה לפרישת חזון מבוא המודל

More information

The Connection between Town Planning, Public Taking (Appropriation) and Land Appraisal

The Connection between Town Planning, Public Taking (Appropriation) and Land Appraisal The Connection between Town Planning, Public Taking (Appropriation) and Land Appraisal Adv. Shahar HARARI, Israel Key words: Town Planning, Appropriation, Appraisal SUMMARY It seems illogical that the

More information

COUNSELLING FOR ADDLESCENCE

COUNSELLING FOR ADDLESCENCE Syllabus COUNSELLING FOR ADDLESCENCE - 34481 Last update 11-10-2015 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) Responsible Department: education Academic year: 0 Semester: 2nd Semester Teaching

More information

נילי חמני

נילי חמני מבנה שריר שלד (מקרוסקופי) עטוף ברקמת חיבור (אפימזיום) מחולקלצרורותתאישרירשכלאחדמהםעטוף ברקמתחיבורנוספת (פרימזיום) (תא) שרירעטוףברקמתחיבורמשלו כלסיב (אנדומזיום) לרקמות החיבור בשריר תפקיד חשוב ביצירת המבנה

More information

חטיבת הביניים "יונתן" עבודה לקיץ באנגלית לבוגרי כיתה עבודה נעימה!

חטיבת הביניים יונתן עבודה לקיץ באנגלית לבוגרי כיתה עבודה נעימה! חטיבת הביניים "יונתן" עבודה לקיץ באנגלית לבוגרי כיתה העולים לכיתה ח' הקבצה א' ז' עבודה נעימה! Booklet For the 7th Grade בוגרי כיתות ז' יקרים, חוברת הקיץ שלפניכם הינה חזרה על אוצר מילים ועל המבנים הדקדוקיים

More information

מבוא למשפט האיחוד האירופי

מבוא למשפט האיחוד האירופי סילבוס מבוא למשפט האיחוד האירופי - 62782 תאריך עדכון אחרון 01-03-2014 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר ומסטר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:משפטים השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד את הקורס:

More information

Practical Session No. 13 Amortized Analysis, Union/Find

Practical Session No. 13 Amortized Analysis, Union/Find Practical Session No. 13 Amortized Analysis, Union/Find Amortized Analysis Refers to finding the average running time per operation, over a worst-case sequence of operations. Amortized analysis differs

More information

זו מערכת ישרת זוית )קרטזית( אשר בה יש לנו 2 צירים מאונכים זה לזה. באותו מישור ניתן להגדיר נקודה על ידי זוית ורדיוס וקטור

זו מערכת ישרת זוית )קרטזית( אשר בה יש לנו 2 צירים מאונכים זה לזה. באותו מישור ניתן להגדיר נקודה על ידי זוית ורדיוס וקטור קארדינטת קטבית y p p p במישר,y הגדרנ נקדה על ידי המרחקים מהצירים. ז מערכת ישרת זית )קרטזית( אשר בה יש לנ צירים מאנכים זה לזה. באת מישר ניתן להגדיר נקדה על ידי זית רדיס קטר. (, ) הרדיס קטר מסתבב )נגד כין

More information

אנגלית (MODULE E) בהצלחה!

אנגלית (MODULE E) בהצלחה! 3 בגרות סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ט, 2019 מועד הבחינה: משרד החינוך 016481 מספר השאלון: א. משך הבחינה: שעה ורבע אנגלית שאלון ה' (MODULE E) ג רסה א' הוראות לנבחן מבנה השאלון ומפתח ההערכה: בשאלון זה

More information

מרכז ההדרכה של מכון התקנים הישראלי מוביל ומקנה ידע מקצועי ויישומי בתחומי האיכות, בטיחות, עריכת מבדקים, בנייה, תקינה, ניהול ועוד.

מרכז ההדרכה של מכון התקנים הישראלי מוביל ומקנה ידע מקצועי ויישומי בתחומי האיכות, בטיחות, עריכת מבדקים, בנייה, תקינה, ניהול ועוד. מרכז ההדרכה של מכון התקנים הישראלי מוביל ומקנה ידע מקצועי ויישומי בתחומי האיכות, בטיחות, עריכת מבדקים, בנייה, תקינה, ניהול ועוד. סגל המרצים מורכב ממומחים ומובילי דעת קהל מהשורה הראשונה מעולם מקצוע פעילים

More information

ãówh,é ËÓÉÔê ÌW W É Å t" Y w f É ËÓÉÑ É èw É f Ñ u ð NNM YóQ' ÌW W É Y ÉgO d óqk É w f ym Éd É u ð NNM ÌWNQMH uqo ð NNM ÌWNQMH

ãówh,é ËÓÉÔê ÌW W É Å t Y w f É ËÓÉÑ É èw É f Ñ u ð NNM YóQ' ÌW W É Y ÉgO d óqk É w f ym Éd É u ð NNM ÌWNQMH uqo ð NNM ÌWNQMH * .1.2.3 (X).1.2.3.4.5.6 בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016117 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון

More information

אנגלית שאלון ז' ג רסה א' הוראות לנבחן בהצלחה! )4( ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנות ולנבחנים כאחד. (MODULE G)

אנגלית שאלון ז' ג רסה א' הוראות לנבחן בהצלחה! )4( ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנות ולנבחנים כאחד. (MODULE G) 3 בגרות סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ט, 2019 מועד הבחינה: משרד החינוך 016582 מספר השאלון: א. משך הבחינה: שעה וארבעים וחמש דקות אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן מבנה השאלון ומפתח ההערכה:

More information

תורשכ ירפס לכ ץבוק " ב י קלח יללכ רעש

תורשכ ירפס לכ ץבוק  ב י קלח יללכ רעש בס"ד קובץ כל ספרי כשרות י"ב חלק שער כללי הו"ל בחמלת ה' עלי בזכות אבותי ורבותי הקדושים זי"ע הק' שלום יהודה גראס, אבדק"ק האלמין יצ "ו חלק י "ב 4 ספרים ספר א': הפקעת שערים חלק א': קול קורא'ס שיצאו לאור נגד

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

הובלת למידה של מנהלים במסגרת 'מפקח ומנהליו' תשע"ז

הובלת למידה של מנהלים במסגרת 'מפקח ומנהליו' תשעז הובלת למידה של מנהלים במסגרת 'מפקח ומנהליו' תשע"ז למידה אמ תית היא הלב של משמעות היות אדם. באמצעות הלמידה אנו יוצרים מחדש את עצמנו. דרך הלמידה אנו מסוגלים לבצע דברים שלא יכולנו לבצעם. באמצעות הלמידה אנו

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. קיץ תשע"ד, מועד ב, 2014 מועד הבחינה: מספר השאלון: 416 016117, Thinking Skills נספח: כישורי

More information

בהצלחה! (MODULE C) Hoffman, Y. (2014). The Universal English-Hebrew, Hebrew-English Dictionary

בהצלחה! (MODULE C) Hoffman, Y. (2014). The Universal English-Hebrew, Hebrew-English Dictionary בגרות סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ז, 2017, מועד ב מועד הבחינה: משרד החינוך 403 016104, מספר השאלון: אנגלית שאלון ג' (MODULE C) ג רסה א' הוראות לנבחן א. משך הבחינה: שעה וחצי ב. מבנה השאלון ומפתח ההערכה:

More information

כיורי גרניט כיורי מטבח עשויים גרניט להתקנה שטוחה, עמידות מלאה בפני שריטות וכתמים, עמידות בחום עד C ניקוי קל ומהיר צבע שאינו דוהה

כיורי גרניט כיורי מטבח עשויים גרניט להתקנה שטוחה, עמידות מלאה בפני שריטות וכתמים, עמידות בחום עד C ניקוי קל ומהיר צבע שאינו דוהה כיורי מטבח המטבח - הלב הפועם של הבית והמשפחה. כיורי מטבח של חמת - פריט עיצובי ושימושי המשתלב במרחב הפעיל של הבית. מגוון כיורים מחומרים, גדלים וסגנונות שונים ביחרו את הכיור החדש למטבח שלכם, כזה המתאים לאופי

More information

אנגלית ספרות בהצלחה! /המשך מעבר לדף/ נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי

אנגלית ספרות בהצלחה! /המשך מעבר לדף/ נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. קיץ תשע"ד, מועד ב, 2014 מועד הבחינה: מספר השאלון: 414 016115, Thinking Skills נספח: כישורי

More information

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון א' Corresponds with Module A (Without Access to Information from Spoken Texts) גרסה א'

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון א' Corresponds with Module A (Without Access to Information from Spoken Texts) גרסה א' תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך מקום להדבקת מדבקת נבחן א נ ג ל י ת סוג בחינה: מועד הבחינה: מספר השאלון: מבחן מטה לבתי ספר תיכוניים חורף תשע"ד 29.01.2014 מותאם לשאלון א' של בחינת הבגרות שסמלו

More information

קידום בריאות. the. process of enabling people to increase control over, and. to improve their health". נובמ בר 2009 כל הזכו יות שמור ות לתמר שושן

קידום בריאות. the. process of enabling people to increase control over, and. to improve their health. נובמ בר 2009 כל הזכו יות שמור ות לתמר שושן קידום בריאות The World Health Organization (WHO) defines health promotion as "the process of enabling people to increase control over, and to improve their health". the כל הזכו יות שמור ות לתמר שושן נובמ

More information

BACK מסלול העצמת הדור הבא BASICS. עידית שומן אדטו-שותפה מייסדת - לוטם אסטרטגיות לפתוח ארגונים w w w. l o t e m. c o.

BACK מסלול העצמת הדור הבא BASICS. עידית שומן אדטו-שותפה מייסדת - לוטם אסטרטגיות לפתוח ארגונים w w w. l o t e m. c o. BACK TO BASICS מסלול העצמת הדור הבא עידית שומן אדטו-שותפה מייסדת - לוטם אסטרטגיות לפתוח ארגונים idita@lotem.co.il w w w. l o t e m. c o. i l למידה בארגונים הפרט - הצוות - הארגון הלומד התוכן המדריך/ התהליך

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, מועד ב מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016117 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א. משך הבחינה: שעה וחצי אנגלית שאלון

More information

תוצאות סקר שימוש בטלפון

תוצאות סקר שימוש בטלפון מכון שריד שירותי מחקר והדרכה בע"מ Sarid Institute for Research and Consultation LTD תוצאות סקר שימוש בטלפון חכם בקרב ילדים מבוסס על פאנל "סמול טוק" פאנל ילדים ינואר 2015 מכון שריד מתמחה במתן פתרונות יישומיים

More information

סטטיסטיקה בתכנית "מוסמך" ש"ת, ש 3 "ס.

סטטיסטיקה בתכנית מוסמך שת, ש 3 ס. קורס: 01634101 אוניברסיטת תל אביב הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר ביה"ס למקצועות הבריאות מס ' החוג לסיעוד סטטיסטיקה בתכנית "מוסמך" ש"ת, ש 3 "ס מועד הקורס: סמסטר ב', 16:00 14:00 יום ד' yoramb@post.tau.ac.il nadavari@mail.tau.ac.il

More information

מפת דרכים לתהליך השינוי

מפת דרכים לתהליך השינוי Markeing saring Mapping Building he leadi Deepening : Discovering he narraive and quesioning he obvious Deepening he learning & Exploraion ours Visioning Widening he paricipans circle Creaing a vision

More information

Name Page 1 of 5. ,דף ד: This week s bechina starts at the bottom of שיר של חול

Name Page 1 of 5. ,דף ד: This week s bechina starts at the bottom of שיר של חול Name Page 1 of 5 לימוד מסכת ביצ מוקדש לע''נ בחור יעקב יצחק ע'' ב''ר בנימין סענדראוויטש ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזר (גמרא of the :דף times.בל 'נ marked, using the

More information

Yetzer Shalom: Inclinations of Peace

Yetzer Shalom: Inclinations of Peace Yetzer Shalom: Inclinations of Peace by Rabbi Eh'bed Baw'naw (Christopher Fredrickson) 1 Introduction January 9 th of 2013 started my journey in a new facet of my faith. Being a Torah observant believer

More information

הוראת המורים למתמטיקה: המצב הקיים ומודל התערבות לשינויו

הוראת המורים למתמטיקה: המצב הקיים ומודל התערבות לשינויו תקציר: הוראת המורים למתמטיקה: המצב הקיים ומודל התערבות לשינויו במחקר זה אנו בוחנים את מאפייני הוראת המורים למתמטיקה כיום. עלי עות'מאן וג'יה דאהר השתמשנו בראיונות עם מועמדים לסמינר מורים ועם מורים בפועל

More information

BIRTHRIGHT ISRAEL AS A JOURNEY IN JEWISH IDENTITY BUILDING: THE JOURNEY BEGINS

BIRTHRIGHT ISRAEL AS A JOURNEY IN JEWISH IDENTITY BUILDING: THE JOURNEY BEGINS BIRTHRIGHT ISRAEL FELLOWS COHORT THREE ט ו אלול תשע ה 2015 Sunday, August 30, BIRTHRIGHT ISRAEL AS A JOURNEY IN JEWISH IDENTITY BUILDING: THE JOURNEY BEGINS 12:00pm 1:00pm 2:00pm ברוכים הבאים WELCOME Registration

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, מועד ב מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

CML כנס שנתי של מודעות ל- CML 4-6 לאוקטובר 2018, מלון רמדה, חדרה

CML כנס שנתי של מודעות ל- CML 4-6 לאוקטובר 2018, מלון רמדה, חדרה תפקידן של עמותות החולים במחקרים ואיסוף PRO סקר בינלאומי על הפסת טיפול ב- גיורא שרף מייסד ומנהל עמותת חולי CML מייסד ומנהל עמותת חלי"ל האור מייסד ומנהל עמותת הגג של כל עמותות ה- CML בעולם CML כנס שנתי של

More information

ההזדמנות והאתגר בלמידה "משובשת" )Disruptive( לומד, מנהל, ארגון

ההזדמנות והאתגר בלמידה משובשת )Disruptive( לומד, מנהל, ארגון ההזדמנות והאתגר בלמידה "משובשת" )Disruptive( לומד, מנהל, ארגון ערן גל דר' פורום מנהלי הדרכה, נס Disruptive Learning למידה דיגיטלית משנה פני ארגון אני ואני...ואני ערן גל. דר' יועץ וחוקר: חדשנות, למידה,

More information

Name Page 1 of 5. דף ז. This week s bechina begins with the fifth wide line at the top of

Name Page 1 of 5. דף ז. This week s bechina begins with the fifth wide line at the top of Name Page 1 of 5 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חרה (גמרא of the :דף times Please email or fax your completed בחינה using the contact info above by Sunday, December 4,

More information

1. דרך חברות השמה / הד האנטרים 2. דרך האינטרנט אתרי חברות, לוחות דרושים ורשתות חברתיות.

1. דרך חברות השמה / הד האנטרים 2. דרך האינטרנט אתרי חברות, לוחות דרושים ורשתות חברתיות. תהליך ההשמה המדריך למחפש העבודה המתחיל! מאז שנכנסתי לעסקי ההשמות מצאתי את עצמי נותנת את הנאום הזה כמעט בכל פגישה או טלפון ראשוני עם מועמד, בעיני דברים אילו הם קריטיים לניהול תהליך השמה מוצלח, ישבתי וכתבתי

More information

ASTM UL / FM / BS abesco

ASTM UL / FM / BS abesco 7 ASTM UL / FM / BS 93 - 4 5 6 7 8 9 0 3 4 5 6-8 9 - CP - 30 0 MORTAR FR INSERTS OR PUTTY PADS FOR ELECTRICAL BOXES * ** 0 mineral wool + Acrilic sealant FIRECLAMP A FIRECLAMP A or CP - 30 Acrilic sealant

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, 2012 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

תרבויות של עדות

תרבויות של עדות סילבוס תרבויות של עדות - 54300 תאריך עדכון אחרון 23-09-2013 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:מוסמך היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:לימודי תרבות-תכנית אישית השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד את הקורס:

More information

A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket

A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket - New York Times Page 1 of 4 A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket Sam Baris directing customers at Whole Foods in Columbus Circle, where the

More information

DNS פרק 4 ג' ברק גונן מבוסס על ספר הלימוד "רשתות מחשבים" עומר רוזנבוים 1

DNS פרק 4 ג' ברק גונן מבוסס על ספר הלימוד רשתות מחשבים עומר רוזנבוים 1 DNS פרק 4 ג' שכבת האפליקציה, פרוטוקול ברק גונן מבוסס על ספר הלימוד "רשתות מחשבים" עומר רוזנבוים מאת 1 בסיום הפרק נדע: מה תפקיד פרוטוקול?DNS לשם מה צריך?DNS מהי ההיררכיה של כתובות דפי האינטרנט? מהו,TLD

More information

טכנולוגיית WPF מספקת למפתחים מודל תכנות מאוחד לחוויית בניית יישומיי

טכנולוגיית WPF מספקת למפתחים מודל תכנות מאוחד לחוויית בניית יישומיי WPF-Windows Presentation Foundation Windows WPF טכנולוגיית WPF מספקת למפתחים מודל תכנות מאוחד לחוויית בניית יישומיי Client חכמים המשלב ממשקי משתמש,תקשורת ומסמכים. מטרת התרגיל : ביצוע אנימציה לאליפסה ברגע

More information

הצגת המשחק תלמידים משחקים סיום. פתיחה 12 min. min. min. min פתיחה. Copyright 2015

הצגת המשחק תלמידים משחקים סיום. פתיחה 12 min. min. min. min פתיחה. Copyright 2015 1 U n t er r ich t splan חיבור וחיסור זוויות :Altersgruppe כיתה ד, כיתה ה :Online-Ressourcen מכל זווית אפשרית פתיחה הצגת המשחק תלמידים משחקים סיום 1 min 20 min 1 2 min 1 2 min מטרות לימודיות להתנסות במודל

More information

סיפורו של "מארג" גדעון טרן

סיפורו של מארג גדעון טרן גדעון טרן גדעון טרן כל הזכויות שמורות לבית הספר הריאלי העברי בחיפה, המכלול הפדגוגי אין להעתיק או להפיץ ספר זה או קטעים ממנו בשום צורה ובשום אמצעי, בלא אישור. ניסן התשע"א, אפריל 2011 מסת"ב ISBN 978-965-7195-27-7

More information

FAIL CONFR URE ONTING

FAIL CONFR URE ONTING CONFRONTING FAILURE Setting the Stage Harry Potter Author Addresses Harvard Class of 2008 Ihave wracked my mind and heart for what I ought to say to you today. I have asked myself what I wish I had known

More information

א נ ג ל י ת בהצלחה! ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( השימוש במילון אחר טעון אישור הפיקוח על הוראת האנגלית.

א נ ג ל י ת בהצלחה! ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( השימוש במילון אחר טעון אישור הפיקוח על הוראת האנגלית. בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. א. משך הבחינה: שעה ורבע מועד הבחינה: חורף תשס"ז, 2007 מספר השאלון: 406 016107, א נ ג ל י

More information

Name Page 1 of 7. This week s bechina starts on 26b, 29 lines from the bottom and ends at the end of 27b.

Name Page 1 of 7. This week s bechina starts on 26b, 29 lines from the bottom and ends at the end of 27b. Name Page 1 of 7 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times Please email or fax your completed בחינה using the contact info above by Sunday, April 30,

More information

5 הפחדים הגדולים בדרך להגשמה אישית וכיצד להתגבר עליהם

5 הפחדים הגדולים בדרך להגשמה אישית וכיצד להתגבר עליהם 5 הפחדים הגדולים בדרך להגשמה אישית וכיצד להתגבר עליהם להפוך את הפחד לדחף ולחיות חיי מימוש והגשמה עם דיאנה בן צבי מורת דרך להגשמה עצמית 1 תוכן העיניינים: הקדמה...3 קצת סיפור אישי... 4 פחד מכישלון מה אם

More information

NATIONAL COUNCIL OF YOUNG ISRAEL. Shavuot Nation JEWISH EDITION. Compiled by Gabi Weinberg Teen Program Director

NATIONAL COUNCIL OF YOUNG ISRAEL. Shavuot Nation JEWISH EDITION. Compiled by Gabi Weinberg Teen Program Director NATIONAL COUNCIL OF YOUNG ISRAEL Shavuot Nation JEWISH EDITION Compiled by Gabi Weinberg Teen Program Director Just Dress? Or is Tzniut something more? By Jacob and Penina Bernstein, Youth Directors at

More information

מושגים בסיסיים תלמידים והורים יקרים,

מושגים בסיסיים תלמידים והורים יקרים, אחוזים מושגים בסיסיים תלמידים והורים יקרים, לפניכם קובץ ובו מושגים בסיסיים בשאלות אחוזים. הקובץ מכיל 12 מושגים. רצוי לעבור על חומר הלימוד לפני המעבר על המבחנים. ניתן להדפיס קובץ זה כדי שיהיה לפני התלמיד/ה

More information

7 עקרונות להוראה מקצועית

7 עקרונות להוראה מקצועית יורם הרפז 7 עקרונות להוראה מקצועית על בסיס הספר: How Learning Works: & Research-Based Principles for Smart Teaching 1. הידע הקודם שלנו מקדם או משבש את הלמידה שלנו 2. הדרך שבה אנו מארגנים את הידע בתודעתנו

More information

Summing up. Big Question: What next for me on my Israel Journey?

Summing up. Big Question: What next for me on my Israel Journey? Summing up Goals: To facilitate feedback and debrief of the learning period To clarify and fix the Four Hatikvah Questions as the ongoing framework for approaching Israel To begin to concentrate participants

More information

הארכאולוגיה של הריקוד

הארכאולוגיה של הריקוד סילבוס הארכאולוגיה של הריקוד - 43681 תאריך עדכון אחרון 25-02-2015 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:ארכאולוגיה והמזרח הקרוב הקדום השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד

More information

החינוך וסביבו ל"ו / תשע"ד 2014 מחקרים וסוגיות בחינוך

החינוך וסביבו לו / תשעד 2014 מחקרים וסוגיות בחינוך החינוך וסביבו ל"ו / תשע"ד 2014 מחקרים וסוגיות בחינוך 23 אדיב גל, יואב גל / הטיות ידע ותהליכי למידה במערכת החינוך 24 החינוך וסביבו ל"ו / תשע"ד 2014 אדיב גל, יואב גל הטיות ידע ותהליכי למידה במערכת החינוך

More information

פרויקט - PBL פתרון בעיות בתחומי מדע וטכנולוגיה בבתי ספר בצפון הארץ

פרויקט - PBL פתרון בעיות בתחומי מדע וטכנולוגיה בבתי ספר בצפון הארץ פרויקט - PBL פתרון בעיות בתחומי מדע וטכנולוגיה בבתי ספר בצפון הארץ סיכום ביניים של ממצאי הערכה תשע"ה ספטמבר 2015 ד"ר עידית מני-איקן, ציפי בשן וטל ברגר טיקוצ'ינסקי עמוד 3 3 4 4 5 5 6 רקע מבוא מטרות התכנית

More information

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון ב' Corresponds with Module B גרסה ב' הוראות לנבחן

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון ב' Corresponds with Module B גרסה ב' הוראות לנבחן תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך מקום להדבקת מדבקת נבחן סוג בחינה: מועד הבחינה: מספר השאלון: מבחן מטה לבתי ספר תיכוניים חורף תשע"ד 29.01.2014 מותאם לשאלון ב' של בחינת הבגרות שסמלו 016103 א

More information

אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן )מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי )

אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן )מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי ) בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. חורף תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: 407 016108, מספר השאלון: הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית

More information

ראש השנה דף. 1. A) Our משנה says,... שנראה בעליל בין שלא נראה בעליל.בין Based on this,פסוק what does the word עליל mean?

ראש השנה דף. 1. A) Our משנה says,... שנראה בעליל בין שלא נראה בעליל.בין Based on this,פסוק what does the word עליל mean? Name Email or Phone # (needed on 1 st page only) Page 1 of 5?בחינה times 1 st :דף of the חזרה (גמרא (if no indication, we ll assume Open גמרא Place an X if Closed.בל'נ marked, using the contact info above

More information

דיאלוג מומחז בין מרטין בובר וקרל רוג'רס

דיאלוג מומחז בין מרטין בובר וקרל רוג'רס אני ואתה: בובר ורוג'רס תרגום ועיבוד: זמירה הייזנר Translated and adapted from The Martin Buber Carl Rogers Dialogue: A New Transcript with Commentary by Rob Anderson and Kenneth N. Cissna, published by

More information

כישורי ויסות עצמי מפותחים בלמידה מפתח להצלחה בלימודים

כישורי ויסות עצמי מפותחים בלמידה מפתח להצלחה בלימודים כישורי ויסות עצמי מפותחים בלמידה מפתח להצלחה בלימודים טלי ברגלס-שפירא, בת שבע אלון וזהבה שרץ 1 הוראת המדעים כמו במקרה של רוב מיומנויות הלימוד, יש צורך בהוראה מפורשת גם של אסטרטגיות לוויסות עצמי בלמידה.

More information

כישורי ויסות עצמי מפותחים בלמידה מפתח להצלחה בלימודים

כישורי ויסות עצמי מפותחים בלמידה מפתח להצלחה בלימודים כישורי ויסות עצמי מפותחים בלמידה מפתח להצלחה בלימודים טלי ברגלס-שפירא, בת שבע אלון וזהבה שרץ 1 הוראת המדעים כמו במקרה של רוב מיומנויות הלימוד, יש צורך בהוראה מפורשת גם של אסטרטגיות לוויסות עצמי בלמידה.

More information

Mount Carmel, Haifa הר הכרמל, חיפה 31905

Mount Carmel, Haifa הר הכרמל, חיפה 31905 שנה"ל תשע"ג, 2013-2012 סמסטר א' המרצה: ד"ר דוד מלהאוזן-חסון קבלת קהל: ימי א' 00 00 21-20 (דרוש תיאום מראש לקביעת מקום) סילבוס לקורס סוגיות בהתערבות א' ו- ב' מספר הקורס 288.3603 288.3604 סמסטר א': סמסטר

More information

ראש השנה דף ח. ששה עשר בניסן ראש השנה לעומר, ששה בסיון ראש השנה לשתי that says ברייתא quotes a גמרא.1 Our. Name Page 1 of 8

ראש השנה דף ח. ששה עשר בניסן ראש השנה לעומר, ששה בסיון ראש השנה לשתי that says ברייתא quotes a גמרא.1 Our. Name Page 1 of 8 Name Page 1 of 8?בחינה times 1 st :דף of the חזרה (גמרא (if no indication, we ll assume Open גמרא Place an X if Closed.בל 'נ marked, using the contact info above by Monday, August 14, 2017 and we ll send

More information

ניהול שינויים ה מ ד ר י ך

ניהול שינויים ה מ ד ר י ך מהדורה 01 נוהל מפת"ח ה מ ד ר י ך Management) (Change היא שיטה )טכניקה( לניהול ובקרה של שינויים או שיפורים המוכנסים במערכת. שינויים מבוצעים לאורך כל שלבי מחזור חייה של מערכת, הן בשלבי האפיון והבניה והן

More information

בכפר המכביה, רמת-גן הסדנה תתקיים באנגלית. ביוגיימינג בע"מ המגשימים 20, פתח תקווה טל

בכפר המכביה, רמת-גן הסדנה תתקיים באנגלית. ביוגיימינג בעמ המגשימים 20, פתח תקווה טל סדנה Functional Biomechanics of the Lower Quarter Implications for the Evaluation and Treatment of Musculoskeletal Disorders בהנחיית: Christopher M. Powers, PT, PhD, FACSM, FAPTA הסדנה תתקיים ב - 28-29/2/2016

More information

ניפוי שגיאות )Debug( מאת ישראל אברמוביץ

ניפוי שגיאות )Debug( מאת ישראל אברמוביץ ניפוי שגיאות )Debug( מאת ישראל אברמוביץ בדף העבודה יש תירגול בסביבת העבודה לשפת #C לסביבות עבודה אחרות. )2015 )Visual Studio אך היא מתאימה גם לשפת Java וגם o 1. ריצה של כל התוכנית ועצירה בסוף יש לבחור

More information

ל מ י ד ה ר ב ת ע ו צ מ ה

ל מ י ד ה ר ב ת ע ו צ מ ה למידה רבת עוצמה * רון ברנדט 171 תנאים ללמידה רבת עוצמה א ם יש דבר מה שמחנכים צריכים לדעת עליו הרי זו למידה. אנו אומרים שתלמידים באים לבית הספר כדי ללמוד. תפקידנו הוא לגרום לכך שילמדו. אנו דורשים מתלמידים

More information